• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Utan lek inget språk, utan språk ingen lek."

Sammanfattning
Syfte: Syftet är att undersöka hur dagens verksamma pedagoger ser på lekens betydelse för barns språkutveckling. Frågeställning: Hur skildrar pedagogerna leken? Ser de leken som en tillgång för att skapa en lärandesituation för språket? Utnyttjas detta i så fall i den dagliga verksamheten? Vilket samband ser pedagogerna mellan lek och språkutveckling? Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod. Med hjälp av intervjuer med pedagoger inom förskolan har vi undersökt synen på lek och språkutveckling. Vi har även studerat litteratur inom ämnet. Resultat: Utifrån intervjuundersökningen kan vi konstatera att de intervjuade pedagogerna anser att leken är relevant pedagogisk tillgång för förskolans pedagogiska verksamhet. Informanterna har beskrivit leken som en fantasiarena där barnen använder språket för att leken ska uppkomma och berikas. Genom att leka olika lekar och i dess ha olika roller har barnen möjlighet att använda och höra nya ord och även försöka sätta dem i ett sammanhang. En del av pedagogerna ansåg att leken bejakar barnens känslomässiga upplevelser och utvecklar en sociokulturell kompetens. Informanterna i undersökningen beskrev sin roll i leken som en jämlikpart i förhållande till barnen, genom att visa respekt för barnens nuvarande interesse men med utmanande frågor kan de utveckla leken till en lärandesituation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7266
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-139.pdf (153.4Kb)
Datum
2007
Författare
Lervik, Christina
Gelevska, Valentina
Nyckelord
barn
lek
språkutveckling
interaktion
pedagoger
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV