Show simple item record

dc.contributor.authorJumpponen, Jessica
dc.contributor.authorPersson, Sara
dc.date.accessioned2022-07-05T11:35:24Z
dc.date.available2022-07-05T11:35:24Z
dc.date.issued2022-07-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72669
dc.description.abstractEtt av skolans uppdrag är att ge alla elever en bred likvärdig utbildning. Elevers olika förutsättningar och förmågor ska ligga till grund för hur verksamheten bedrivs. Det är lärarens uppgift att kartlägga och skapa en lärmiljö där eleven ges de bästa möjligheterna att växa och utvecklas. Studien belyser hur lärare i grundskolan ser på begreppet motivation och vilka kompetenser de anser vara värdefulla för att locka fram elevers motivation för skolarbetet. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare i sin undervisning förhåller sig till begreppet motivation och vilka kompetenser lärare behöver besitta för att motivera elever. Enligt vår uppfattning är sambandet mellan elevens tilltro till egen förmåga och motivation tydligt. Frågeställningar: Hur arbetar lärarna för att motivera sina elever i klassrummet? På vilket sätt skapar lärarna förutsättningar för att elever ska få tilltro till sin egen förmåga? Metod och analys: Frågeställningarna undersöktes med hjälp av en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer. Dessa kombinerades med observationer med fokus på hur lärarna använde sig av olika motivationshöjande metoder. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet, där människors interagerande med andra ges stort utrymme. Empirin analyserades med en hermeneutisk tolkning kring några teman och utifrån dessa kunde vi se mönster och koppla dessa till teorier och forskning. Resultat: Studien bekräftar forskningen när det gäller att relationen och bemötandet av elever har betydelse för motivationen. Lärarna har med hjälp av sin erfarenhet arbetat upp strategier för att lyckas motivera elever. Studien visar att läraren har stor betydelse för elevens motivation, både gällande planering, genomförande och uppföljning. En viktig pusselbit för eleverna är att läraren är tydlig med syftet för uppgifterna och att de har tid att stötta eleverna.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectmotivation, relation, tilltro, samarbete, lusten_US
dc.titleHur lärare motiverar elever till lärandeen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record