Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan.
Abstract
Syfte:
Denna studies syfte är att försöka tydliggöra sambandet mellan lek och lärande, att visa på
pedagogens betydelse i leken och lärandet, skapa en uppfattning om hur pedagoger kan tillva-
rata leken (leksituationer) och använda sig av leken i ett lärande syfte samt att se hur några
pedagoger idag ser på lek och lärande med hjälp av intervjuer.
Frågeställningar:
· Hur anser pedagogerna att barn lär sig genom lek? Leder alla lekar till lärande? Hur?
· Hur ser pedagogerna på lek och lärande?
· Hur tar pedagoger vara på barns lek i förskolan för att utveckla deras kunskaper?
Metod:
Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vi gjort tio stycken
intervjuer med pedagoger i förskolan, varav två stycken är pilotintervjuer för att testa våra
frågor. Intervjuerna utfördes enskilt och vi använde oss av diktafon (bandspelare).
Resultat:
Utifrån vårt resultat framgick det att pedagogerna i vår studie är medvetna om lekens betydel-
se för lärandet. De kopplar definitivt samman lek och lärande, att lek är det viktigaste sättet
som barn lär sig på. Dem vill delta mer i barnens lek och anledningen till att de inte gör detta i
den utsträckning de vill beror bl.a. på tidsbrist. Pedagogerna tar tillvara på leken genom att
hjälpa barn in i lekar, försöker spinna vidare på leken för att barnen ska ta ett steg längre i sin
utveckling. Det viktigaste som pedagogerna anser att barnen i förskolan behöver lära sig är
det sociala beteendet och att barnen lär sig genom att testa och pröva samt i samspel med
andra.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johansson, Ann-Christin
Larsson, Lisette
Keywords
Lek
lärande
medvetenhet
pedagoger och förskolan
Language
sv