• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan.

Sammanfattning
Syfte: Denna studies syfte är att försöka tydliggöra sambandet mellan lek och lärande, att visa på pedagogens betydelse i leken och lärandet, skapa en uppfattning om hur pedagoger kan tillva- rata leken (leksituationer) och använda sig av leken i ett lärande syfte samt att se hur några pedagoger idag ser på lek och lärande med hjälp av intervjuer. Frågeställningar: · Hur anser pedagogerna att barn lär sig genom lek? Leder alla lekar till lärande? Hur? · Hur ser pedagogerna på lek och lärande? · Hur tar pedagoger vara på barns lek i förskolan för att utveckla deras kunskaper? Metod: Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vi gjort tio stycken intervjuer med pedagoger i förskolan, varav två stycken är pilotintervjuer för att testa våra frågor. Intervjuerna utfördes enskilt och vi använde oss av diktafon (bandspelare). Resultat: Utifrån vårt resultat framgick det att pedagogerna i vår studie är medvetna om lekens betydel- se för lärandet. De kopplar definitivt samman lek och lärande, att lek är det viktigaste sättet som barn lär sig på. Dem vill delta mer i barnens lek och anledningen till att de inte gör detta i den utsträckning de vill beror bl.a. på tidsbrist. Pedagogerna tar tillvara på leken genom att hjälpa barn in i lekar, försöker spinna vidare på leken för att barnen ska ta ett steg längre i sin utveckling. Det viktigaste som pedagogerna anser att barnen i förskolan behöver lära sig är det sociala beteendet och att barnen lär sig genom att testa och pröva samt i samspel med andra.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7268
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-141.pdf (225.1Kb)
Datum
2007
Författare
Johansson, Ann-Christin
Larsson, Lisette
Nyckelord
Lek
lärande
medvetenhet
pedagoger och förskolan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV