• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv

Abstract
Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. Studiens fokus är alltså att se hur läraren översätter och använder det insamlade resultatet för att utveckla matematikundervisningen. Teori: Enligt Vygotskijs teori om sociokulturellt perspektiv, byggs en elevs lärande i samspel med kompetenta personer (lärare, kamrater) som vägleder och stöttar eleven i hens närmaste utvecklingszon som gör det möjligt för eleven att gå vidare i utveckling (Säljö, 2015). Wiliam och Leahy (2015) samt Wiliam (2019) nämner att information för elevens lärande som formativ bedömning ger, ska lärare använda för att erbjuda bästa möjliga anpassningar som eleven behöver för att komma vidare i utvecklingen. Metod: En kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer användes. Sju intervjuade lärare som undervisar i matematik i årskurs 4–6, berättade hur de samlar in underlag för elevernas lärande och hur den insamlade informationen från resultat av formativ bedömning översätts och används av de intervjuade lärarna i praktiken. Resultat: I vår empiriska undersökning hade vi som avsikt att besvara syftet genom tre frågeställningar: Vilken eller vilka metoder använder sig mellanstadielärare för att samla in informationen om elevernas kunskapsutveckling i matematik? Hur översätter och använder läraren informationen från den formativa bedömningen för att möta styrdokumentens kunskapskrav i matematik på mellanstadiet? I vilken utsträckning låter mellanstadieläraren informationen från den formativa bedömningen ligga till grund för sin utveckling av matematikundervisningen? Resultatet visar att samtliga lärare ser positivt på formativ bedömning som ett redskap som tydligt framhäver var i den matematiska kunskapsutvecklingen eleverna befinner sig. För att samla in information om elevernas kunskapsutveckling framkom det i resultatet att majoriteten av lärarna använder sig av observationer som en av metoderna och att samtliga lärare också använder sig av olika kompletterande metoder. Vidare synliggör studien att koppling till styrdokumentens kunskapskrav utifrån informationen från bedömningarna inte synliggörs för eleverna i undervisningen, av de intervjuade lärarna. Studien visar också på skillnaderna i hur lärarna låter informationen från den formativa bedömningen ligga till grund för elevernas generella och individuella utveckling. Några exempel som de sju lärarna nämner att informationen resulterar i är att någon lärare “stannar kvar” i undervisningen, en annan ändrar i sin fortsatta undervisning och några kompletterar med olika uppgifter till eleverna.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72685
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
View/Open
Farida El Bakraoui_Eva-Lena Sundström kand.pdf (464.2Kb)
Date
2022-07-05
Author
El Bakraoui, Farida
Sundström, Eva-Lena
Keywords
Formativ bedömning, formativ bedömningsinformation, matematikundervisning, mellanstadielärare, anpassningar, utveckling av undervisning, sociokulturellt perspektiv
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV