• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedömning och betygssättning av dyslektiker

Abstract
Sammanfattning av syfte metod och resultat Svårigheten idag är att vissa lärare kan känna sig osäkra när det gäller betygsättning av elever med dyslexi. Många lärare vet inte exakt vad som står i lagar och förordningar och känner sig därför osäkra att ge dessa elever Väl Godkänt och Mycket Väl Godkänt. Syftet med detta arbete är att försöka klargöra de lagar, regler och förordningar som finns genom att studera faktatexter och teori. Erfarenheter, praxis och svårigheter kommer fram genom kvalitativa intervjuer. De frågor vi ställde gäller betygsättning av elever med dyslexi, en jämförelse mellan lärarnas kunskap om lagar och förordningar och tillämpningen av dem. Med en extra fråga undersökte vi skillnaden i betygsättning gällande elever med svenska som andra språk kontra elever med svenska som modersmål. Vi använde oss av en deskriptiv litteraturstudie samt kvalitativa lärarintervjuer. Resultatet visade bl.a. att lärare kan bortse från betygskriterier för att ge en dyslektiker de högre betygen men alla är inte medvetna om vad lagen säger. Undersökningen visade även på större svårighet att betygsätta elever med svenska som andraspråk. Det som inte lärarna kunde i teorin hade många lärt sig i praktiken genom lång erfarenhet av läraryrket. Konsekvensen av vårt arbete är att fler lärare kan bli säkrare på hur de ska förhålla sig till elever med dyslexi då det gäller bedömning och betygsättning. =N=
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7269
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-142.pdf (276.9Kb)
Date
2007
Author
Järvinen, Marja
Merilo, Frida
Keywords
Dyslexi
bedömning
betygsättning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV