Bedömning och betygssättning av dyslektiker
Abstract
Sammanfattning av syfte metod och resultat
Svårigheten idag är att vissa lärare kan känna sig osäkra när det gäller betygsättning av elever med dyslexi.
Många lärare vet inte exakt vad som står i lagar och förordningar och känner sig därför osäkra att ge dessa elever
Väl Godkänt och Mycket Väl Godkänt. Syftet med detta arbete är att försöka klargöra de lagar, regler och
förordningar som finns genom att studera faktatexter och teori. Erfarenheter, praxis och svårigheter kommer
fram genom kvalitativa intervjuer. De frågor vi ställde gäller betygsättning av elever med dyslexi, en jämförelse
mellan lärarnas kunskap om lagar och förordningar och tillämpningen av dem. Med en extra fråga undersökte vi
skillnaden i betygsättning gällande elever med svenska som andra språk kontra elever med svenska som
modersmål. Vi använde oss av en deskriptiv litteraturstudie samt kvalitativa lärarintervjuer. Resultatet visade
bl.a. att lärare kan bortse från betygskriterier för att ge en dyslektiker de högre betygen men alla är inte medvetna
om vad lagen säger. Undersökningen visade även på större svårighet att betygsätta elever med svenska som
andraspråk. Det som inte lärarna kunde i teorin hade många lärt sig i praktiken genom lång erfarenhet av
läraryrket. Konsekvensen av vårt arbete är att fler lärare kan bli säkrare på hur de ska förhålla sig till elever med
dyslexi då det gäller bedömning och betygsättning.
=N=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Järvinen, Marja
Merilo, Frida
Keywords
Dyslexi
bedömning
betygsättning
Language
sv