• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedömning och betygssättning av dyslektiker

Sammanfattning
Sammanfattning av syfte metod och resultat Svårigheten idag är att vissa lärare kan känna sig osäkra när det gäller betygsättning av elever med dyslexi. Många lärare vet inte exakt vad som står i lagar och förordningar och känner sig därför osäkra att ge dessa elever Väl Godkänt och Mycket Väl Godkänt. Syftet med detta arbete är att försöka klargöra de lagar, regler och förordningar som finns genom att studera faktatexter och teori. Erfarenheter, praxis och svårigheter kommer fram genom kvalitativa intervjuer. De frågor vi ställde gäller betygsättning av elever med dyslexi, en jämförelse mellan lärarnas kunskap om lagar och förordningar och tillämpningen av dem. Med en extra fråga undersökte vi skillnaden i betygsättning gällande elever med svenska som andra språk kontra elever med svenska som modersmål. Vi använde oss av en deskriptiv litteraturstudie samt kvalitativa lärarintervjuer. Resultatet visade bl.a. att lärare kan bortse från betygskriterier för att ge en dyslektiker de högre betygen men alla är inte medvetna om vad lagen säger. Undersökningen visade även på större svårighet att betygsätta elever med svenska som andraspråk. Det som inte lärarna kunde i teorin hade många lärt sig i praktiken genom lång erfarenhet av läraryrket. Konsekvensen av vårt arbete är att fler lärare kan bli säkrare på hur de ska förhålla sig till elever med dyslexi då det gäller bedömning och betygsättning. =N=
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7269
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-142.pdf (276.9Kb)
Datum
2007
Författare
Järvinen, Marja
Merilo, Frida
Nyckelord
Dyslexi
bedömning
betygsättning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV