• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Lev många liv ­ läs många böcker" en kvalitativ studie om Hur Vad och Varför vi ska läsa skönlitteratur i skolan

Abstract
Syfte Syftet är att undersöka förhållningssätt till läsning hos elever i de yngre åldrarna samt lärare för att hitta verktyg som gynnar läsningen. Huvudfråga och Bakgrund För att kunna hjälpa eleverna att nå kursmålen i svenska måste vi som lärare finnas där och guida dem på rätt väg. Som det ser ut nu har andelen elever som ej når kursmålen i svenska stigit under en tioårsperiod och detta måste man arbeta med i skolorna. För att hjälpa eleverna med detta behöver lärarna tydliggöra dessa frågeställningar för sig själva och för eleverna: Vad är läsning? Vad ska vi läsa? Varför ska vi läsa? Hur ska vi läsa? Metod och material Med hjälp av kvalitativa intervjuer av två lärare och åtta elever samt för ämnet relevant litteratur ska jag besvara mina frågor Resultat Resultatet visar att elever gärna läser om de vet varför de ska läsa. Det är mycket som distraherar i skolan, såsom kompisar, ljud och att bara vara i skolan och få plats och synas i ett klassrum. Lärarna har ett relativt klart syfte med varför deras elever ska läsa men det har inte riktigt nått fram till alla eleverna varför det kan vara svårt att fånga alla. För att eleverna ska uppskatta läsningen krävs det att lärarna låter dem läsa vad de själva vill, dock under insyn av läraren så att det inte förekommer något oetiskt. Lärarna anser vidare att det inte finns någon universell metod för att fånga alla elever men menar att om man hade tid för att se alla elever så hade läsundervisningen kunnat utformas på annat sätt vilket hade gynnat läsundervisningen. Läsundervisningen bör genomsyras av ett noga genomtänkt metodval och vilket förhållningssätt man har gentemot eleverna Betydelse för läraryrket Intervjuerna visar att det finns en lucka i kommunikationen mellan elever och lärare om varför man ska läsa i skolan. Då dessa problem tydliggörs skapas ett större medvetande om läranas egen undervisning vilket gynnar både elever och lärare för den fortsatta undervisningen samt för att finna metoder som är fungerande för båda parter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7271
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-144.pdf (275.1Kb)
Date
2007
Author
Palm, Lina
Keywords
Läslust
skönlitteratur
boksamtal
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV