"Lev många liv läs många böcker" en kvalitativ studie om Hur Vad och Varför vi ska läsa skönlitteratur i skolan
Sammanfattning
Syfte
Syftet är att undersöka förhållningssätt till läsning hos elever i de yngre åldrarna samt lärare för att hitta verktyg
som gynnar läsningen.
Huvudfråga och Bakgrund
För att kunna hjälpa eleverna att nå kursmålen i svenska måste vi som lärare finnas där och guida dem på rätt väg.
Som det ser ut nu har andelen elever som ej når kursmålen i svenska stigit under en tioårsperiod och detta måste
man arbeta med i skolorna. För att hjälpa eleverna med detta behöver lärarna tydliggöra dessa frågeställningar
för sig själva och för eleverna: Vad är läsning? Vad ska vi läsa? Varför ska vi läsa? Hur ska vi läsa?
Metod och material
Med hjälp av kvalitativa intervjuer av två lärare och åtta elever samt för ämnet relevant litteratur ska jag besvara
mina frågor
Resultat
Resultatet visar att elever gärna läser om de vet varför de ska läsa. Det är mycket som distraherar i skolan, såsom
kompisar, ljud och att bara vara i skolan och få plats och synas i ett klassrum. Lärarna har ett relativt klart syfte
med varför deras elever ska läsa men det har inte riktigt nått fram till alla eleverna varför det kan vara svårt att
fånga alla. För att eleverna ska uppskatta läsningen krävs det att lärarna låter dem läsa vad de själva vill, dock
under insyn av läraren så att det inte förekommer något oetiskt. Lärarna anser vidare att det inte finns någon
universell metod för att fånga alla elever men menar att om man hade tid för att se alla elever så hade
läsundervisningen kunnat utformas på annat sätt vilket hade gynnat läsundervisningen. Läsundervisningen bör
genomsyras av ett noga genomtänkt metodval och vilket förhållningssätt man har gentemot eleverna
Betydelse för läraryrket
Intervjuerna visar att det finns en lucka i kommunikationen mellan elever och lärare om varför man ska läsa i
skolan. Då dessa problem tydliggörs skapas ett större medvetande om läranas egen undervisning vilket gynnar
både elever och lärare för den fortsatta undervisningen samt för att finna metoder som är fungerande för båda
parter.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Palm, Lina
Nyckelord
Läslust
skönlitteratur
boksamtal
Språk
sv