Varför väljer lärare utematematik?
Abstract
Syftet med studien var att undersöka varför lärare för de tidiga åldrarna väljer att arbeta med utematematik, samt
hur de förhåller sig till styrdokumenten i detta arbetssätt. Vår huvudfråga är "Varför väljer lärare utematematik"
och vi använder oss av kvalitativ intervjumetod för att kunna besvara denna fråga. Största delen av vårt material
består av fem intervjuer med sex respondenter (varav fem lärare och en fritidspedagog) som arbetar med
utematematik i sin undervisning. I behandlingen av intervjumaterialet använder vi oss av transkribering och
metoden meningskategorisering.
Lärarnas främsta orsak till att de väljer utematematik beror på deras syn på elevernas behov. Lärarna menar att
utematematik gynnar alla elever. Den gör matematiken verklig och konkret och ger eleverna en balans mellan
abstrakt och konkret matematik samt balans mellan teori och praktik. Eleverna får förståelse för att matematiken
finns runtomkring dem hela tiden och inte bara i en matematikbok. Genom utematematiken får eleverna
variation i sitt matematiklärande. Eleverna får arbeta med sin kropp och sina sinnen. Elevernas hälsa förbättras
och de får röra på sig. Eleverna kan koncentrera sig bättre på utematematiklektionerna än inomhuslektionerna.
Utematematiken främjar samarbete mellan eleverna genom att det är enklare för dem att jobba i grupp då
utrymme och ljudnivå inte utgör något hinder för kommunikationen. Dessutom menar lärarna att utematematik
är roligt och lustfyllt för både elever och lärare.
Utifrån uppsatsens resultat och diskussion menar vi att det genom utematematik är möjligt för lärare att nå fler
styrdokumentsmål än vad som är möjligt genom att enbart använda sig av klassrummet. Vårt resultat visar även
att utematematiken ger eleverna större förutsättningar att förankra och befästa matematiska kunskaper.
Vi anser att utematematiken kan stärka läraryrkets professionalitet genom att vi som lärare kan genomföra vårt
uppdrag utifrån vår kompetens och inte enbart utifrån en (matematik) bok.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Hjortsberg, Cecilia
Wretljung, Annalena
Language
sv