• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför väljer lärare utematematik?

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka varför lärare för de tidiga åldrarna väljer att arbeta med utematematik, samt hur de förhåller sig till styrdokumenten i detta arbetssätt. Vår huvudfråga är "Varför väljer lärare utematematik" och vi använder oss av kvalitativ intervjumetod för att kunna besvara denna fråga. Största delen av vårt material består av fem intervjuer med sex respondenter (varav fem lärare och en fritidspedagog) som arbetar med utematematik i sin undervisning. I behandlingen av intervjumaterialet använder vi oss av transkribering och metoden meningskategorisering. Lärarnas främsta orsak till att de väljer utematematik beror på deras syn på elevernas behov. Lärarna menar att utematematik gynnar alla elever. Den gör matematiken verklig och konkret och ger eleverna en balans mellan abstrakt och konkret matematik samt balans mellan teori och praktik. Eleverna får förståelse för att matematiken finns runtomkring dem hela tiden och inte bara i en matematikbok. Genom utematematiken får eleverna variation i sitt matematiklärande. Eleverna får arbeta med sin kropp och sina sinnen. Elevernas hälsa förbättras och de får röra på sig. Eleverna kan koncentrera sig bättre på utematematiklektionerna än inomhuslektionerna. Utematematiken främjar samarbete mellan eleverna genom att det är enklare för dem att jobba i grupp då utrymme och ljudnivå inte utgör något hinder för kommunikationen. Dessutom menar lärarna att utematematik är roligt och lustfyllt för både elever och lärare. Utifrån uppsatsens resultat och diskussion menar vi att det genom utematematik är möjligt för lärare att nå fler styrdokumentsmål än vad som är möjligt genom att enbart använda sig av klassrummet. Vårt resultat visar även att utematematiken ger eleverna större förutsättningar att förankra och befästa matematiska kunskaper. Vi anser att utematematiken kan stärka läraryrkets professionalitet genom att vi som lärare kan genomföra vårt uppdrag utifrån vår kompetens och inte enbart utifrån en (matematik) bok.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7272
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-145.pdf (327.2Kb)
Datum
2007
Författare
Hjortsberg, Cecilia
Wretljung, Annalena
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV