Lust att lära Möjlighet att lyckas
Sammanfattning
Bakgrund: Motivation har varit och är en stor drivkraft för oss i lärandeprocessen men även för de elever som vi
mött och arbetat tillsammans med ute på våra VFU-skolor. Vi har ett viktigt ansvar och vår uppgift som blivande
lärare är att skapa möjligheter så våra kommande elever upplever en vilja och lust att lära.
Problemformulering: Vårt övergripande problem är att se hur litteraturen beskriver faktorer som kan påverka
elevernas motivation, hur lärare uttrycker att de arbetar för att motivera sina elever och uttrycker lärare att de
undervisar pojkar och flickor jämställt och jämlikt för att få dem motiverade i skolarbetet och i så fall hur?
Syfte: Syftet är att undersöka faktorer som kan påverka elevernas motivation i deras skolarbete i den dagliga
verksamheten i grundskolans tidigare skolår.
Metod: Vi använder oss utav sex kvalitativa lärarintervjuer för att undersöka lärares intentioner kring
motivationsarbetet med eleverna.
Resultat: Litteraturen visar på olika faktorer som kan påverka pojkarnas och flickornas motivation men eftersom
begreppet motivation är ett komplext fenomen bör det sättas i relation till varje elevs behov och förutsättningar.
Vår slutsats är utifrån resultatet att läraren och föräldrarna har stor betydelse för elevernas motivation. De elever
som inte får stöd hemifrån kan ändå motiveras och klara sig väl såvida eleverna har en bra relation till sina
lärare.
Lärarna utgår från mötet med eleverna, bygger på deras starka och positiva sidor utifrån deras livssituation samt
deras intressen för att väcka lust. Genom att variera arbetssätten gynnas både de teoretiskt som praktiskt lagda
eleverna samt de som arbetar bättre enskilt eller bättre i grupp.
Fyra utav sex lärare anser att de anpassar sin undervisning gentemot pojkar och flickor då de utgår från eleverna
och deras könsbundna intressen.
Betydelse för läraryrket: Motivation främjar elevernas lust att lära motivation skapar möjlighet att lyckas.
=
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Uppman, Jessica
Jintoft, Karin
Nyckelord
Motivation
engagemang
lust
meningsfullt
möjlig
Språk
sv