Visa enkel post

dc.contributor.authorUppman, Jessicaswe
dc.contributor.authorJintoft, Karinswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:37Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:37Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7275
dc.description.abstractBakgrund: Motivation har varit och är en stor drivkraft för oss i lärandeprocessen men även för de elever som vi mött och arbetat tillsammans med ute på våra VFU-skolor. Vi har ett viktigt ansvar och vår uppgift som blivande lärare är att skapa möjligheter så våra kommande elever upplever en vilja och lust att lära. Problemformulering: Vårt övergripande problem är att se hur litteraturen beskriver faktorer som kan påverka elevernas motivation, hur lärare uttrycker att de arbetar för att motivera sina elever och uttrycker lärare att de undervisar pojkar och flickor jämställt och jämlikt för att få dem motiverade i skolarbetet och i så fall hur? Syfte: Syftet är att undersöka faktorer som kan påverka elevernas motivation i deras skolarbete i den dagliga verksamheten i grundskolans tidigare skolår. Metod: Vi använder oss utav sex kvalitativa lärarintervjuer för att undersöka lärares intentioner kring motivationsarbetet med eleverna. Resultat: Litteraturen visar på olika faktorer som kan påverka pojkarnas och flickornas motivation men eftersom begreppet motivation är ett komplext fenomen bör det sättas i relation till varje elevs behov och förutsättningar. Vår slutsats är utifrån resultatet att läraren och föräldrarna har stor betydelse för elevernas motivation. De elever som inte får stöd hemifrån kan ändå motiveras och klara sig väl såvida eleverna har en bra relation till sina lärare. Lärarna utgår från mötet med eleverna, bygger på deras starka och positiva sidor utifrån deras livssituation samt deras intressen för att väcka lust. Genom att variera arbetssätten gynnas både de teoretiskt som praktiskt lagda eleverna samt de som arbetar bättre enskilt eller bättre i grupp. Fyra utav sex lärare anser att de anpassar sin undervisning gentemot pojkar och flickor då de utgår från eleverna och deras könsbundna intressen. Betydelse för läraryrket: Motivation främjar elevernas lust att lära ­ motivation skapar möjlighet att lyckas. =swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMotivationswe
dc.subjectengagemangswe
dc.subjectlustswe
dc.subjectmeningsfulltswe
dc.subjectmöjligswe
dc.titleLust att lära ­ Möjlighet att lyckasswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post