Betygsättning i praktiska ämnen en jämförelse mellan Idrott & Hälsa och Slöjd
Abstract
Syfte
Undersökningen syftar till att belysa bedömning och betygsprocessen inom de praktiska ämnena Idrott & Hälsa
och Slöjd i årskurs 8 9.
Undersökningen ska ge oss en inblick i hur verksamma lärare ställer sig till det målrelaterade betygsystem vilket
styrdokumenten förespråkar. Undersökningen ska även syfta till att ge en bild av vad lärare inom Idrott & Hälsa
och Slöjd prioriterar vid betygsättning, samt jämföra dessa två praktiska ämnen för att se eventuella
skillnader/likheter i bedömning och betygsättning.
Följande frågeställningar har varit viktiga i vår undersökning för att uppnå syftet:
1. Vad anser lärare i Idrott & Hälsa och Slöjd om de gällande betygskriterierna?
. Vad grundar lärare i Idrott & Hälsa och Slöjd sin betygsättnings på?
3. Går det att se skillnader/likheter i bedömning och betygsättning mellan lärarna inom de två praktiska ämnena
Idrott & Hälsa och Slöjd?
Metod
I vår undersökning använder vi oss av semistrukturerade intervjuer detta för att intervjumetoden inbjuder till
öppna frågor som respondenten själv kan formulera svaren på, och utveckla sina synpunkter i svaren.
Resultat
Flertalet av lärarna i vår undersökning har visat sig inta ett formativt förhållningssätt i bedömningen av elevens
utveckling. Svar om dokumentation, närvaro, beteende/uppförande, fritidssysselsättning och hur läraren gör vid
en längre tids sjukdom hos eleven skiljer sig åt mellan lärarna. Lärarna i vår undersökning använder sig inte
konsekvent av det mål och kunskapsrelaterade betygsystemet gällande bedömning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Mattias Hilmersson
Mikael Svantesson
Keywords
Idrott & Hälsa
Slöjd
bedömning,
Language
sv