• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betygsättning i praktiska ämnen ­ en jämförelse mellan Idrott & Hälsa och Slöjd

Sammanfattning
Syfte Undersökningen syftar till att belysa bedömning och betygsprocessen inom de praktiska ämnena Idrott & Hälsa och Slöjd i årskurs 8 ­ 9. Undersökningen ska ge oss en inblick i hur verksamma lärare ställer sig till det målrelaterade betygsystem vilket styrdokumenten förespråkar. Undersökningen ska även syfta till att ge en bild av vad lärare inom Idrott & Hälsa och Slöjd prioriterar vid betygsättning, samt jämföra dessa två praktiska ämnen för att se eventuella skillnader/likheter i bedömning och betygsättning. Följande frågeställningar har varit viktiga i vår undersökning för att uppnå syftet: 1. Vad anser lärare i Idrott & Hälsa och Slöjd om de gällande betygskriterierna? . Vad grundar lärare i Idrott & Hälsa och Slöjd sin betygsättnings på? 3. Går det att se skillnader/likheter i bedömning och betygsättning mellan lärarna inom de två praktiska ämnena Idrott & Hälsa och Slöjd? Metod I vår undersökning använder vi oss av semistrukturerade intervjuer detta för att intervjumetoden inbjuder till öppna frågor som respondenten själv kan formulera svaren på, och utveckla sina synpunkter i svaren. Resultat Flertalet av lärarna i vår undersökning har visat sig inta ett formativt förhållningssätt i bedömningen av elevens utveckling. Svar om dokumentation, närvaro, beteende/uppförande, fritidssysselsättning och hur läraren gör vid en längre tids sjukdom hos eleven skiljer sig åt mellan lärarna. Lärarna i vår undersökning använder sig inte konsekvent av det mål och kunskapsrelaterade betygsystemet gällande bedömning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7276
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-150.pdf (244.1Kb)
Datum
2007
Författare
Mattias Hilmersson
Mikael Svantesson
Nyckelord
Idrott & Hälsa
Slöjd
bedömning,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV