Visa enkel post

dc.contributor.authorRyrbo, Jeanetteswe
dc.contributor.authorDárienzo, Paola Torberntssonswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:38Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:38Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7277
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte var att fördjupa oss i och ta reda på om det finns skillnader i elevers motivation till lärande beroende på vilket arbetssätt man använder sig av i skolan. Vidare ville vi klargöra vad montessoripedagogiken står för och om det är det någon skillnad gentemot den svenska traditionella undervisningen med att få elever att bli mer motiverade i ämnet matematik. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar: Hur kan lärare utmana, utveckla och motivera elever i ämnet matematik inom den traditionella skolan och inom Montessoripedagogiken? Finns det skillnad i elevers motivation till lärande beroende på arbetssätt? Metod I vår metod har vi använt oss av litteraturstudier, för att få den teoretiska bakgrunden till de olika begreppen och se vad forskarna säger om såväl Montessoripedagogiken och om den traditionella skolan. Vi har också varit på studiebesök i Italien och besökt Montessoris högkvarter i Rom där vi även besökt en skola och tagit del av den italienska skolkulturen inom Montessori. Dessutom har vi använt oss av sju olika intervjustudier med lärare inom den traditionella skolan och Montessoriskolan i såväl Sverige som Italien. Intervjustudierna gav oss hjälp på vägen genom att ge oss information som vi inte var medvetna eller hade räknat med, men de bidrog även till lite ändrad riktning på vårt arbete genom att vi fick omvärdera syftet med arbetet. Resultat Det var svårt att i vår studie kunna utläsa om lärarens elev- och kunskapssyn påverkar elevers motivation till lärande. Vi tror nog snarare att det är mer beroende på hur lärarens förhållningssätt och utnyttjande av material och arbetsmetod är. Vår studie och arbete antyder att ett väl organiserat arbete hos lärarna och hos lärarlaget som är målrelaterat, logiskt och kreativt skapar lust och intresse hos eleverna. Vidare leder detta till att såväl lärare och elever blir motiverade och vill arbeta vidare och utvecklas. Vi har även, genom undersökningar, funnit att nyutbildade lärare mer står för ett sådant arbetssätt än vad de äldre lärarna gör. Vi önskar se mer motiverade elever genom att ha förmågan att kunna växla mellan arbetssätt, speciellt inom matematik. Det är något som vi tar med oss in i vår blivande roll som lärare.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleAtt öka elevers motivation till lärande utifrån arbetssätt inom matematiken i Montessori och traditionell skolaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post