Förskolans matematik i praktiken en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan
Abstract
Syfte
Vi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- och
utomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98).
De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken för
barnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan av
pedagogerna?
Metod
Vi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. Enkäten delades ut till sex
förskoleavdelningar. (Två avdelningar med inriktning mot traditionell förskolepedagogik, två avdelningar med
inriktning mot Montessoripedagogik och två avdelningar med inriktning mot utomhuspedagogik). Under tre
förmiddagar observerade vi en avdelning inom varje inriktning. Litteratur som berörde ämnet har vi också
bearbetat.
Resultat
Vi kom fram till att pedagogerna i förskolan hade ambitioner att arbeta med matematik på ett medvetet sätt med
utgångspunkt från läroplanen. Till övervägande del visade det sig att pedagogernas bristande ämneskunskaper
och otillräckliga didaktiska utbildning inom matematikämnet ledde till ett omedvetet förhållningssätt gentemot
barnen när det gäller matematik. Beroende på hur stor medvetenheten var hos pedagogen så synliggjordes
matematiken mer eller mindre för barnen. Är man som pedagog mindre medveten ligger fokus nästan enbart på
att räkna antal. När det gällde att dokumentera och utvärdera barns matematikförståelse i förskolan hade vi vid
observationer sett att bara en liten del eller inget alls genomfördes inom detta ämne.
Betydelse för läraryrket
Vår studie fick oss att inse hur viktigt det är uppgradera sina ämneskunskaper kontinuerligt genom
kompetensutveckling och att ta del av ny forskning. Pedagogens ämneskunskaper har betydelse för
synliggörandet av matematiken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Krusenvik, Annika
Aspgren, Ann-Kathrine
Keywords
medvetenhet
matematik
traditionell förskolepedag
Language
sv