• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan

Abstract
Syfte Vi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- och utomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98). De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken för barnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan av pedagogerna? Metod Vi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. Enkäten delades ut till sex förskoleavdelningar. (Två avdelningar med inriktning mot traditionell förskolepedagogik, två avdelningar med inriktning mot Montessoripedagogik och två avdelningar med inriktning mot utomhuspedagogik). Under tre förmiddagar observerade vi en avdelning inom varje inriktning. Litteratur som berörde ämnet har vi också bearbetat. Resultat Vi kom fram till att pedagogerna i förskolan hade ambitioner att arbeta med matematik på ett medvetet sätt med utgångspunkt från läroplanen. Till övervägande del visade det sig att pedagogernas bristande ämneskunskaper och otillräckliga didaktiska utbildning inom matematikämnet ledde till ett omedvetet förhållningssätt gentemot barnen när det gäller matematik. Beroende på hur stor medvetenheten var hos pedagogen så synliggjordes matematiken mer eller mindre för barnen. Är man som pedagog mindre medveten ligger fokus nästan enbart på att räkna antal. När det gällde att dokumentera och utvärdera barns matematikförståelse i förskolan hade vi vid observationer sett att bara en liten del eller inget alls genomfördes inom detta ämne. Betydelse för läraryrket Vår studie fick oss att inse hur viktigt det är uppgradera sina ämneskunskaper kontinuerligt genom kompetensutveckling och att ta del av ny forskning. Pedagogens ämneskunskaper har betydelse för synliggörandet av matematiken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7286
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-160.pdf (251.2Kb)
Date
2007
Author
Krusenvik, Annika
Aspgren, Ann-Kathrine
Keywords
medvetenhet
matematik
traditionell förskolepedag
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV