• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan

Sammanfattning
Syfte Vi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- och utomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98). De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken för barnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan av pedagogerna? Metod Vi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. Enkäten delades ut till sex förskoleavdelningar. (Två avdelningar med inriktning mot traditionell förskolepedagogik, två avdelningar med inriktning mot Montessoripedagogik och två avdelningar med inriktning mot utomhuspedagogik). Under tre förmiddagar observerade vi en avdelning inom varje inriktning. Litteratur som berörde ämnet har vi också bearbetat. Resultat Vi kom fram till att pedagogerna i förskolan hade ambitioner att arbeta med matematik på ett medvetet sätt med utgångspunkt från läroplanen. Till övervägande del visade det sig att pedagogernas bristande ämneskunskaper och otillräckliga didaktiska utbildning inom matematikämnet ledde till ett omedvetet förhållningssätt gentemot barnen när det gäller matematik. Beroende på hur stor medvetenheten var hos pedagogen så synliggjordes matematiken mer eller mindre för barnen. Är man som pedagog mindre medveten ligger fokus nästan enbart på att räkna antal. När det gällde att dokumentera och utvärdera barns matematikförståelse i förskolan hade vi vid observationer sett att bara en liten del eller inget alls genomfördes inom detta ämne. Betydelse för läraryrket Vår studie fick oss att inse hur viktigt det är uppgradera sina ämneskunskaper kontinuerligt genom kompetensutveckling och att ta del av ny forskning. Pedagogens ämneskunskaper har betydelse för synliggörandet av matematiken.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7286
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-160.pdf (251.2Kb)
Datum
2007
Författare
Krusenvik, Annika
Aspgren, Ann-Kathrine
Nyckelord
medvetenhet
matematik
traditionell förskolepedag
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV