Show simple item record

dc.contributor.authorSvedholm, Charlotteswe
dc.contributor.authorJohnsson, Anna-Karinswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:45Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:45Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7287
dc.description.abstractSyfte Syftet med vår uppsats är att undersöka verksamma pedagogers argument när det gäller att använda alternativt inte använda en lärobok i matematikundervisningen, samt de för- och nackdelar för såväl elever som lärare som de ser med respektive arbetssätt. Undersökningen avser skolår 1-6. Frågeställningar · Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att använda sig av en lärobok i matematikundervisningen? · Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att helt eller delvis utesluta läroboken? Metod Undersökningen omfattar åtta kvalitativa intervjuer med lika många pedagoger på fyra olika skolor. Intervjuerna har skrivits ut och analyserats. Resultat och didaktiska implikationer Utifrån dessa intervjuer i kombination med tidigare forskning har vi dragit slutsatsen att det finns såväl för- som nackdelar med de båda arbetssätten. Det tycks dock vara så att lärobokens främsta fördel är att den underlättar lärarens planering medan de flesta elevers lärande gynnas av en undervisning som inte är styrd av en lärobok. Det bör dock tilläggas att en lärobok kan använda på så många olika sätt, i många olika syften och därmed ge olika resultat. Dessa slutsatser har naturligtvis betydelse för hur vi i framtiden vill lägga upp vår undervisning. Om det nu är så att en läroboksstyrd undervisning hämmar elevernas lärande och matematiska utveckling måste vi använda andra undervisningsmetoder. Läroboken får inte utgör ett styrmedel utan bara vara ett hjälpmedel.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectför- och nackdelarswe
dc.subjectlärobokswe
dc.subjectmatematikundervisningswe
dc.titleLärobokens vara eller inte vara i matematikundervisningen ­ en kvalitativ intervjustudie om lärobokens för- och nackdelar.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record