Lärobokens vara eller inte vara i matematikundervisningen en kvalitativ intervjustudie om lärobokens för- och nackdelar.
Abstract
Syfte
Syftet med vår uppsats är att undersöka verksamma pedagogers argument när det gäller att använda alternativt
inte använda en lärobok i matematikundervisningen, samt de för- och nackdelar för såväl elever som lärare som
de ser med respektive arbetssätt. Undersökningen avser skolår 1-6.
Frågeställningar
· Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att använda sig av en lärobok i
matematikundervisningen?
· Vilka för- och nackdelar finns det, enligt verksamma pedagoger, med att helt eller delvis utesluta
läroboken?
Metod
Undersökningen omfattar åtta kvalitativa intervjuer med lika många pedagoger på fyra olika skolor. Intervjuerna
har skrivits ut och analyserats.
Resultat och didaktiska implikationer
Utifrån dessa intervjuer i kombination med tidigare forskning har vi dragit slutsatsen att det finns såväl för- som
nackdelar med de båda arbetssätten. Det tycks dock vara så att lärobokens främsta fördel är att den underlättar
lärarens planering medan de flesta elevers lärande gynnas av en undervisning som inte är styrd av en lärobok.
Det bör dock tilläggas att en lärobok kan använda på så många olika sätt, i många olika syften och därmed ge
olika resultat. Dessa slutsatser har naturligtvis betydelse för hur vi i framtiden vill lägga upp vår undervisning.
Om det nu är så att en läroboksstyrd undervisning hämmar elevernas lärande och matematiska utveckling måste
vi använda andra undervisningsmetoder. Läroboken får inte utgör ett styrmedel utan bara vara ett hjälpmedel.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Svedholm, Charlotte
Johnsson, Anna-Karin
Keywords
för- och nackdelar
lärobok
matematikundervisning
Language
sv