• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sexåringarnas läsande och skrivande i en åldersintegrerad klass ­ hur bör verksamheten i förskoleklassen bedrivas?

Abstract
Huvudfråga Hur säger sig pedagogerna tänka i en åldersintegrerad klass om sexåringarnas läsande och skrivande? Metod och Material Vi valde att använda oss av intervjuer för att få reda på vilka tankar som ligger till grund för pedagogernas arbetssätt vad gäller läs- och skrivinlärningen i förskoleklassen. Intervjuerna spelades in på band för att kunna skrivas ut och analyseras kvalitativt. Målsättningen var att hitta de mönster, teman och kategorier som bäst beskrev de fenomen eller sammanhang som låg till grund för val av arbetssätt. Vi vände oss till våra respektive VFU-skolor i intervjuerna. Resultat Enligt studien anser pedagogerna det viktigaste vara att året i förskoleklassen utformas så det blir skolförberedande. Våra litteraturstudier stödjer också denna uppfattning. Samtidigt tycker pedagogerna den sociala delen, att få känna sig trygg i gruppen, är oerhört viktig. Det visar sig dock att skolkulturen fått ett övertag i förskoleklassen, vilket framkommer i sättet att undervisa barnen och i att det inte finns tillräckligt med tid för lek. Betydelse för läraryrket Åldersintegreringen påverkar arbetssättet i förskoleklassen, sannolikt på grund av krock mellan förskole- och skolkulturen. De pedagoger vi intervjuat säger exempelvis att de använder material som liknar det de har i ettan, delvis för att eleverna efterfrågat det. De intervjuade pedagogerna strävar efter att året i förskoleklassen ska vara skolförberedande men vår studie visar att det är en undervisningsnivå som är svår att hålla. Att arbeta repetitivt och kravfyllt i arbetsböcker anser vi dock inte vara förenligt med att läs- och skrivinlärningen enligt forskare i literacy bör ske i meningsfulla och lustfyllda sammanhang. Vi har därmed tydliggjort ett viktigt pedagogiskt problem
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7288
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-164.pdf (198.3Kb)
Date
2007
Author
Lindlöf, Maria
Leeuwen, Jenny Sallin van
Keywords
Åldersintegrering
sexårsverksamhet
förskoleklass
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV