• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med ett helt språk in i framtiden ­ en intervjustudie med sex lärare om en "helspråkssyn" i undervisningen

Abstract
Bakgrund: Vi är intresserade av den tidiga tal-, läs- och skrivutvecklingen och har blivit inspirerade av att arbeta utifrån en "helspråkssyn", som grundar sig i synsättet Whole Language. Vi har fått ta del av detta synsätt i vår utbildning i teorin, men vi har upplevt en brist på konkret verklighetsförankring. Vi har sett att inslag av en "helspråkssyn" finns ute i skolorna, men den visar sig bara i isolerade företeelser och sammankopplas inte medvetet med resten av undervisningen. Vi vill därför se hur detta synsätt kan omsättas i praktiken. Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka vad det innebär för vissa lärare att ha en "helspråkssyn" i sin undervisning och vad denna kan få för effekt på elevers tal-, läs- och skrivutveckling. Vi funderar också över varför inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn". Metod: En kvalitativ metod med intervjuer som grund för att samla in data har använts. Sex intervjuer genomfördes med verksamma lärare; en förskolelärare och fem grundskolelärare. Intervjuerna har sedan analyserats för att få en inblick i och förståelse för vad en "helspråkssyn" innebär för dessa lärare. Resultat: I resultatet framkommer vad lärarna menar med en "helspråkssyn" och vad det innebär för dem i sin undervisning. Genom att utgå från meningsfullhet och sammanhang, samtal och kommunikation, skönlitteratur och elevernas erfarenheter formar lärarna sin undervisning i tal-, läs- och skrivutvecklingen på olika sätt. Vi har fått goda kunskaper om hur detta synsätt kan omvandlas i praktiken. När det gäller frågeställningen om varför inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn" menar de tillfrågade lärarna att det kan bero på okunskap, brist på fortbildning samt att det kan vara svårt att bryta "traditionella" mönster. Betydelse för läraryrket: Vi anser att en "helspråkssyn" i undervisningen påverkar lärarens roll i klassrummet. Istället för att läraren sitter inne med all kunskap och förmedlar denna till eleverna, utgår läraren från eleverna och låter dem styra vilken riktning undervisningen kan ta. Läraren ska finnas där som en hjälp och en god handledare. På detta sätt tror vi att läraryrket hela tiden utvecklas och att lärarna kan finna nya vägar för att stimulera eleverna i deras tal-, läs- och skrivutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7290
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-166.pdf (181.5Kb)
Date
2007
Author
Bengtsson, Johanna
Brien, Sarah O
Steen, Caroline
Keywords
"Helspråkssyn"
tal-
läs- och skrivutveckling
me
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV