Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Johannaswe
dc.contributor.authorBrien, Sarah Oswe
dc.contributor.authorSteen, Carolineswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:47Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:47Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7290
dc.description.abstractBakgrund: Vi är intresserade av den tidiga tal-, läs- och skrivutvecklingen och har blivit inspirerade av att arbeta utifrån en "helspråkssyn", som grundar sig i synsättet Whole Language. Vi har fått ta del av detta synsätt i vår utbildning i teorin, men vi har upplevt en brist på konkret verklighetsförankring. Vi har sett att inslag av en "helspråkssyn" finns ute i skolorna, men den visar sig bara i isolerade företeelser och sammankopplas inte medvetet med resten av undervisningen. Vi vill därför se hur detta synsätt kan omsättas i praktiken. Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka vad det innebär för vissa lärare att ha en "helspråkssyn" i sin undervisning och vad denna kan få för effekt på elevers tal-, läs- och skrivutveckling. Vi funderar också över varför inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn". Metod: En kvalitativ metod med intervjuer som grund för att samla in data har använts. Sex intervjuer genomfördes med verksamma lärare; en förskolelärare och fem grundskolelärare. Intervjuerna har sedan analyserats för att få en inblick i och förståelse för vad en "helspråkssyn" innebär för dessa lärare. Resultat: I resultatet framkommer vad lärarna menar med en "helspråkssyn" och vad det innebär för dem i sin undervisning. Genom att utgå från meningsfullhet och sammanhang, samtal och kommunikation, skönlitteratur och elevernas erfarenheter formar lärarna sin undervisning i tal-, läs- och skrivutvecklingen på olika sätt. Vi har fått goda kunskaper om hur detta synsätt kan omvandlas i praktiken. När det gäller frågeställningen om varför inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn" menar de tillfrågade lärarna att det kan bero på okunskap, brist på fortbildning samt att det kan vara svårt att bryta "traditionella" mönster. Betydelse för läraryrket: Vi anser att en "helspråkssyn" i undervisningen påverkar lärarens roll i klassrummet. Istället för att läraren sitter inne med all kunskap och förmedlar denna till eleverna, utgår läraren från eleverna och låter dem styra vilken riktning undervisningen kan ta. Läraren ska finnas där som en hjälp och en god handledare. På detta sätt tror vi att läraryrket hela tiden utvecklas och att lärarna kan finna nya vägar för att stimulera eleverna i deras tal-, läs- och skrivutveckling.swe
dc.language.isosvswe
dc.subject"Helspråkssyn"swe
dc.subjecttal-swe
dc.subjectläs- och skrivutvecklingswe
dc.subjectmeswe
dc.titleMed ett helt språk in i framtiden ­ en intervjustudie med sex lärare om en "helspråkssyn" i undervisningenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record