dc.description.abstract | Bakgrund: Vi är intresserade av den tidiga tal-, läs- och skrivutvecklingen och har blivit inspirerade av att
arbeta utifrån en "helspråkssyn", som grundar sig i synsättet Whole Language. Vi har fått ta del av detta synsätt i
vår utbildning i teorin, men vi har upplevt en brist på konkret verklighetsförankring. Vi har sett att inslag av en
"helspråkssyn" finns ute i skolorna, men den visar sig bara i isolerade företeelser och sammankopplas inte
medvetet med resten av undervisningen. Vi vill därför se hur detta synsätt kan omsättas i praktiken.
Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka vad det innebär för vissa lärare att ha en "helspråkssyn" i sin
undervisning och vad denna kan få för effekt på elevers tal-, läs- och skrivutveckling. Vi funderar också över
varför inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn".
Metod: En kvalitativ metod med intervjuer som grund för att samla in data har använts. Sex intervjuer
genomfördes med verksamma lärare; en förskolelärare och fem grundskolelärare. Intervjuerna har sedan
analyserats för att få en inblick i och förståelse för vad en "helspråkssyn" innebär för dessa lärare.
Resultat: I resultatet framkommer vad lärarna menar med en "helspråkssyn" och vad det innebär för dem i sin
undervisning. Genom att utgå från meningsfullhet och sammanhang, samtal och kommunikation, skönlitteratur
och elevernas erfarenheter formar lärarna sin undervisning i tal-, läs- och skrivutvecklingen på olika sätt. Vi har
fått goda kunskaper om hur detta synsätt kan omvandlas i praktiken. När det gäller frågeställningen om varför
inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn" menar de tillfrågade lärarna att det kan bero på okunskap, brist
på fortbildning samt att det kan vara svårt att bryta "traditionella" mönster.
Betydelse för läraryrket: Vi anser att en "helspråkssyn" i undervisningen påverkar lärarens roll i klassrummet.
Istället för att läraren sitter inne med all kunskap och förmedlar denna till eleverna, utgår läraren från eleverna
och låter dem styra vilken riktning undervisningen kan ta. Läraren ska finnas där som en hjälp och en god
handledare. På detta sätt tror vi att läraryrket hela tiden utvecklas och att lärarna kan finna nya vägar för att
stimulera eleverna i deras tal-, läs- och skrivutveckling. | swe |