dc.contributor.author | Gustawsson, Erika Liljered | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:48Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:48Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7291 | |
dc.description.abstract | Bakgrund Som lärarstudent och blivande pedagog har jag ett intresse av att se
hur olika pedagoger ser på barnens lek i förskolan
Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger ser och
förhåller sig till barns lek och vad de framhåller som betydelsefullt
i leken.
Metod Undersökningen är baserad på åtta intervjuer med pedagoger som
är verksamma i förskolan
Slutsats De flesta forskare är eniga om att barn lär sig när de leker och att
lek har betydelse för barns utveckling och lärande. Syftet med
denna studie var att undersöka hur pedagoger ser och förhåller sig
till barns lek och vad de framhåller som betydelsefullt i leken.
Resultatet visade att pedagogerna uppfattar lek som viktig för
barns utveckling och lärande. I leken lär sig barnen de sociala
lekreglerna, turtagande, empati, etik, konflikthantering och
språket. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Leken i förskolan. En undersökning om pedagogers syn på barns lek i förskolan | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |