dc.contributor.author | Jansson, Jenny | swe |
dc.contributor.author | Klang, Pernilla | swe |
dc.contributor.author | Svahn, Anna | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:48Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:48Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7292 | |
dc.description.abstract | Vi som skrev detta arbete har ett intresse för lärande och matematik då matematikämnet ofta kan
Bakgrund:
vara sammankopplat med svårigheter. Vi ville genom denna undersökning ta reda på vilka
uppfattningar lärare har kring elevers lärande när det gäller matematik. Problemformuleringen
runt vårt arbete var om det fanns skillnader i lärares uppfattningar kring lärande.
Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka lärares uppfattningar om hur elever lär
Syfte:
matematik i de tidigare skolåren.
Genom att undersöka någons uppfattningar av ett fenomen så blev en kvalitativ metod med
Metod:
intervjuer av lärare utgångspunkten. Dessa uppfattningar ville vi sedan kategorisera för att hitta
likheter och skillnader mellan lärarnas uppfattningar. Vår empiriska undersökning kopplades
samman med litteratur som berörde lärande.
Utifrån vår empiriska undersökning då det gällde att sätta sig in i hur lärare uppfattar fenomenet
Resultat:
lärande så kom vi fram till att det fanns flera olika uppfattningar kring lärande inom matematik.
Det visade sig att en stor del av lärarna i vår undersökning inte utgick från eleven i sin
undervisning. Majoriteten av lärarna kände sig styrda men samtidigt trygga i sin
matematikundervisning genom att de utgick från läromedel snarare än att de utgick från eleven.
Betydelse för läraryrket: Genom att lärare har kunskap i hur elever lär så kan de lättare nå fram till varje elev
och ta den lärandes perspektiv. Att lärare reflekterar över sitt arbete är av stor betydelse för
eleven, läraren och skolan på så sätt att man då utvecklar sin undervisning och gör den mer
främjande. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Lärande i matematik - Att ta den lärandes perspektiv? En fenomenografisk studie av nio lärares uppfattningar kring fenomenet lärande i matematik | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |