Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Jennyswe
dc.contributor.authorKlang, Pernillaswe
dc.contributor.authorSvahn, Annaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:48Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:48Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7292
dc.description.abstractVi som skrev detta arbete har ett intresse för lärande och matematik då matematikämnet ofta kan Bakgrund: vara sammankopplat med svårigheter. Vi ville genom denna undersökning ta reda på vilka uppfattningar lärare har kring elevers lärande när det gäller matematik. Problemformuleringen runt vårt arbete var om det fanns skillnader i lärares uppfattningar kring lärande. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka lärares uppfattningar om hur elever lär Syfte: matematik i de tidigare skolåren. Genom att undersöka någons uppfattningar av ett fenomen så blev en kvalitativ metod med Metod: intervjuer av lärare utgångspunkten. Dessa uppfattningar ville vi sedan kategorisera för att hitta likheter och skillnader mellan lärarnas uppfattningar. Vår empiriska undersökning kopplades samman med litteratur som berörde lärande. Utifrån vår empiriska undersökning då det gällde att sätta sig in i hur lärare uppfattar fenomenet Resultat: lärande så kom vi fram till att det fanns flera olika uppfattningar kring lärande inom matematik. Det visade sig att en stor del av lärarna i vår undersökning inte utgick från eleven i sin undervisning. Majoriteten av lärarna kände sig styrda men samtidigt trygga i sin matematikundervisning genom att de utgick från läromedel snarare än att de utgick från eleven. Betydelse för läraryrket: Genom att lärare har kunskap i hur elever lär så kan de lättare nå fram till varje elev och ta den lärandes perspektiv. Att lärare reflekterar över sitt arbete är av stor betydelse för eleven, läraren och skolan på så sätt att man då utvecklar sin undervisning och gör den mer främjande.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLärande i matematik - Att ta den lärandes perspektiv? En fenomenografisk studie av nio lärares uppfattningar kring fenomenet lärande i matematikswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record