• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivlärande i det sociala rummet

Sammanfattning
Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar om vilken betydelse det sociala samspelet i klassrummet har för den enskilda individens läs- och skrivlärande. Det resulterade i följande tre frågeställningar: Vilken syn på läs- och skrivlärande finns bland verksamma pedagoger? Vilka förutsättningar för elevers läs- och skrivlärande menar pedagogerna är viktiga i undervisningen? Har det sociala samspelet en påverkan på elevers läs- och skrivlärande, i så fall hur? Utifrån frågeställningarna finns en teoribakgrund som är framtagen genom litteratur, rapporter, personlig kommunikation och via Internet. I denna del betonas betydelsen av det sociala samspelet vid läs- och skrivlärande, och lyfter de olika perspektiv inom läs- och skrivlärande som är aktuella. Denna teoribakgrund följs av metoden som är en kvalitativ, empirisk undersökning. Där djupintervjuer av nio pedagoger utfördes, samt en pilotintervju, för att visa deras uppfattningar kring studiens syfte och frågeställningar. Resultatet visar att det finns olika uppfattningar och syn på läs- och skrivundervisning bland pedagogerna. De är dock överens om att man som pedagog måste anpassa sig efter elevens sätt att lära sig på, och därför måste ha flera arbetsmetoder att tillgå vid läs- och skrivundervisning. Pedagogerna lyfte även fram diverse förutsättningar som finns för ett väl fungerande lärande. Men hur pedagogerna definierar det sociala samspelet, är väldigt olika. Vilket även gör att de uppfattar betydelsen av det sociala samspelet vid läs- och skrivlärandet olika. Denna studies betydelse för läraryrket är att visa på det sociala samspelets inverkan för läs- och skrivlärandet. Studien lyfter även fram förutsättningar för ett gynnsamt läs- och skrivlärande hos eleven och vilken betydelse detta får för läraryrket.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7294
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-170.pdf (318.8Kb)
Datum
2007
Författare
Isberg, Angelica
Strinnholm, Monica Loman
Martinovic, Gordana
Nyckelord
Socialt samspel
läs- och skrivlärande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV