Visa enkel post

dc.contributor.authorIsberg, Angelicaswe
dc.contributor.authorStrinnholm, Monica Lomanswe
dc.contributor.authorMartinovic, Gordanaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:50Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:50Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7294
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar om vilken betydelse det sociala samspelet i klassrummet har för den enskilda individens läs- och skrivlärande. Det resulterade i följande tre frågeställningar: Vilken syn på läs- och skrivlärande finns bland verksamma pedagoger? Vilka förutsättningar för elevers läs- och skrivlärande menar pedagogerna är viktiga i undervisningen? Har det sociala samspelet en påverkan på elevers läs- och skrivlärande, i så fall hur? Utifrån frågeställningarna finns en teoribakgrund som är framtagen genom litteratur, rapporter, personlig kommunikation och via Internet. I denna del betonas betydelsen av det sociala samspelet vid läs- och skrivlärande, och lyfter de olika perspektiv inom läs- och skrivlärande som är aktuella. Denna teoribakgrund följs av metoden som är en kvalitativ, empirisk undersökning. Där djupintervjuer av nio pedagoger utfördes, samt en pilotintervju, för att visa deras uppfattningar kring studiens syfte och frågeställningar. Resultatet visar att det finns olika uppfattningar och syn på läs- och skrivundervisning bland pedagogerna. De är dock överens om att man som pedagog måste anpassa sig efter elevens sätt att lära sig på, och därför måste ha flera arbetsmetoder att tillgå vid läs- och skrivundervisning. Pedagogerna lyfte även fram diverse förutsättningar som finns för ett väl fungerande lärande. Men hur pedagogerna definierar det sociala samspelet, är väldigt olika. Vilket även gör att de uppfattar betydelsen av det sociala samspelet vid läs- och skrivlärandet olika. Denna studies betydelse för läraryrket är att visa på det sociala samspelets inverkan för läs- och skrivlärandet. Studien lyfter även fram förutsättningar för ett gynnsamt läs- och skrivlärande hos eleven och vilken betydelse detta får för läraryrket.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSocialt samspelswe
dc.subjectläs- och skrivlärandeswe
dc.titleLäs- och skrivlärande i det sociala rummetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post