Några elevers syn på mobbning. En jämförande studie mellan några elevers uppfattning av mobbning och den allmänna uppfattningen baserad på Olweusprogrammet
Sammanfattning
Syfte Vi anser att mobbning hör till den allvarligaste problematiken på skolan
och forskning kring den baseras alltför ofta på den s.k. allmänna
uppfattningen. Därför vill vi i denna uppsats uppmärksamma elevernas
egna uppfattningar kring problemet för att se hur de skiljer sig från den
allmänna uppfattningen. Den allmänna uppfattningen företräds i detta fall
av Olweusprogrammet.
Huvudfråga-Hur uppfattar eleverna mobbning?
-Vilka är de centrala budskapen i Olweusprogrammet?
-Hur överrensstämmer elevernas uppfattning om mobbning med
programmets budskap?
Metod och materialVi har använt oss av en kvalitativ metod i vår undersökning, där vi har
intervjuat sex elever i åk 6, för att ta reda på deras uppfattning av
mobbning. Deras svar har vi i sin tur tillämpat på textanalysen av
Olweusprogrammet, där vi har använt oss av samma kategorier som
användes i analysen av svaren.
ResultatVi har i vår studie kommit fram till att det finns markanta skillnader
mellan elevernas egna uppfattning om mobbning och den mobbning som
Olweus behandlar i sitt program men det finns också stora likheter. Bland
annat är programmets och elevernas syn på vad mobbning är delvis lika.
Betydelse för läraryrketDenna forskning har en mycket stor betydelse för oss blivande lärare, då
mobbning är något som alla lärare kommer att komma i kontakt med under
sitt yrkesliv. Att kunna ta itu med den förutsätter att man känner till hur
ens egna elever tycker och tänker om den, då vi har visat att det finns
tydliga skillnader på den syn som elever har och den som vuxna har.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Ibrakovic, Aida
Pehrson, Jesper
Nyckelord
mobbning
elevsyn
konflikt
Olweusprogrammet
Språk
sv