• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En skola för alla? En deskriptiv studie om hur Sydafrikas skolor ser på och bemöter barn i behov av särskilt stöd

Sammanfattning
_____________________________________________________________________ Bakgrund Anledningen till att vi valde att skriva om inkludering i Sydafrika var att vi under vår verksamhetsförlagda ut- bildning kommit att intressera oss för "en skola för alla" och inkludering. Vi var intresserade av att se hur Sydaf- rika, som är en ung demokrati och varit i alla avseenden segregerat under en lång tid, arbetar med skolfrågor och då speciellt om hur man uppfattar problematiken kring barn i behov av särskilt stöd. Syfte Syftet med uppsatsen är att göra en deskriptiv undersökning av hur man ser på och bemöter barn i behov av särskilt stöd i sydafrikanska skolan, vad som anses som problem och hur man sedan arbetar med dessa problem Metod Som metod har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer och kompletterande observationer. Våra infor- manter är verksamma inom olika institutioner inom skolväsendet. De har alla bra insyn i det sydafrikanska skol- systemet och hur skolorna arbetar med barn i behov av särskilt stöd. Resultat Vi anser oss ha fått en bra bild av hur Sydafrika arbetar med barn i behov av särskilt stöd och hur de vill att sko- lans framtid skall se ut. Vi anser att det inkluderande begreppet inte är till fullo utvecklat i den sydafrikanska skolan men att tankarna trots allt finns där. De arbetar med att tillämpa en inkluderande verksamhet men det är svårt eftersom många faktorer kommer i vägen, till exempel faktumet att de har elva officiella språk, stor fattig- dom och alldeles för många elever i varje klass. Betydelse för läraryrket Genom denna studie anser vi oss få en djupare förståelse kring begreppet inkludering och hur man i olika delar av världen närmar sig "en skola för alla". Vi har genom undersökningen fått en insikt i deklarationer, läroplaner och lagar som vi tror hjälper oss i vår framtida profession.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7297
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-2611-178.pdf (198.7Kb)
Datum
2007
Författare
Olsson, Lovisa
Thorsén, Jonas
Nyckelord
Inkludering
"barn i behov av särskilt stöd"
"en
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV