• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för alla

Abstract
Sammanfattning Historiskt sett har tanken på hur alla elevers behov skall tillgodoses i skolan debatteras och reflekterats över, framförallt inom skolvärlden. Lösningarna har varierat under tidens gång. Synen på undervisningen har gått från differentierat arbete, i början av 1900-talet, till att under senare delen av samma århundrade se på bemötandet av samma behov som en strävan mot en integrerad undervisning. Syftet med studien var att undersöka hur begreppet likvärdighet, utifrån litteraturen, beskrivs i relation till begreppen "en skola för alla" samt "elever i behov av särskilt stöd". För att besvara vårt syfte kom vi att bena ut begreppen vart och ett enskilt för att sedan se på relationen mellan likvärdighet och begreppen "en skola för alla" och "elever i behov av särskilt stöd". Metoden vi använde för att bilda oss en uppfattning av hur begreppen en skola för alla samt elever i behov av särskilt stöd skall tolkas i förhållande till begreppet likvärdighet, innebar studier av litteratur med koppling till de valda begreppen. Vår litteraturstudie resulterade i insikten att det är svårt att finna en definition på vad likvärdighet står för, tolkningen av begreppet går isär och har förändrats beroende på kontext och politiska influenser. Begreppen en skola för alla och elever i behov av särskilt stöd existerar parallellt med begreppet likvärdighet, tillsammans utgör dessa synen på vad en likvärdig utbildning bör innefatta. Begreppet likvärdighet kan emellertid tolkas på olika sätt, beroende på vilket perspektiv som väljs som utgångspunkt. Att elever undervisas utanför den ordinarie verksamheten kan ur visst perspektiv anses likvärdigt medan det ur nästa perspektiv tycks peka på motsatsen. De teorier och styrdokument som använts styrker tanken om en inkluderande integrering. Forskning visar att den segregerande integreringen, då elever flyttas från den ordinarie undervisningen, inte bör vara något alternativ.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7299
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-180.pdf (246.8Kb)
Date
2007
Author
Martinsson, Kristina
Jonsson, Viktoria
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV