Likvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för alla
Abstract
Sammanfattning
Historiskt sett har tanken på hur alla elevers behov skall tillgodoses i skolan debatteras och reflekterats över,
framförallt inom skolvärlden. Lösningarna har varierat under tidens gång. Synen på undervisningen har gått från
differentierat arbete, i början av 1900-talet, till att under senare delen av samma århundrade se på bemötandet av
samma behov som en strävan mot en integrerad undervisning.
Syftet med studien var att undersöka hur begreppet likvärdighet, utifrån litteraturen, beskrivs i relation till
begreppen "en skola för alla" samt "elever i behov av särskilt stöd". För att besvara vårt syfte kom vi att bena ut
begreppen vart och ett enskilt för att sedan se på relationen mellan likvärdighet och begreppen "en skola för alla"
och "elever i behov av särskilt stöd".
Metoden vi använde för att bilda oss en uppfattning av hur begreppen en skola för alla samt elever i behov av
särskilt stöd skall tolkas i förhållande till begreppet likvärdighet, innebar studier av litteratur med koppling till de
valda begreppen.
Vår litteraturstudie resulterade i insikten att det är svårt att finna en definition på vad likvärdighet står för,
tolkningen av begreppet går isär och har förändrats beroende på kontext och politiska influenser. Begreppen en
skola för alla och elever i behov av särskilt stöd existerar parallellt med begreppet likvärdighet, tillsammans
utgör dessa synen på vad en likvärdig utbildning bör innefatta. Begreppet likvärdighet kan emellertid tolkas på
olika sätt, beroende på vilket perspektiv som väljs som utgångspunkt. Att elever undervisas utanför den ordinarie
verksamheten kan ur visst perspektiv anses likvärdigt medan det ur nästa perspektiv tycks peka på motsatsen.
De teorier och styrdokument som använts styrker tanken om en inkluderande integrering. Forskning visar att den
segregerande integreringen, då elever flyttas från den ordinarie undervisningen, inte bör vara något alternativ.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Martinsson, Kristina
Jonsson, Viktoria
Language
sv