Show simple item record

dc.contributor.authorMartinsson, Kristinaswe
dc.contributor.authorJonsson, Viktoriaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:53Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:53Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7299
dc.description.abstractSammanfattning Historiskt sett har tanken på hur alla elevers behov skall tillgodoses i skolan debatteras och reflekterats över, framförallt inom skolvärlden. Lösningarna har varierat under tidens gång. Synen på undervisningen har gått från differentierat arbete, i början av 1900-talet, till att under senare delen av samma århundrade se på bemötandet av samma behov som en strävan mot en integrerad undervisning. Syftet med studien var att undersöka hur begreppet likvärdighet, utifrån litteraturen, beskrivs i relation till begreppen "en skola för alla" samt "elever i behov av särskilt stöd". För att besvara vårt syfte kom vi att bena ut begreppen vart och ett enskilt för att sedan se på relationen mellan likvärdighet och begreppen "en skola för alla" och "elever i behov av särskilt stöd". Metoden vi använde för att bilda oss en uppfattning av hur begreppen en skola för alla samt elever i behov av särskilt stöd skall tolkas i förhållande till begreppet likvärdighet, innebar studier av litteratur med koppling till de valda begreppen. Vår litteraturstudie resulterade i insikten att det är svårt att finna en definition på vad likvärdighet står för, tolkningen av begreppet går isär och har förändrats beroende på kontext och politiska influenser. Begreppen en skola för alla och elever i behov av särskilt stöd existerar parallellt med begreppet likvärdighet, tillsammans utgör dessa synen på vad en likvärdig utbildning bör innefatta. Begreppet likvärdighet kan emellertid tolkas på olika sätt, beroende på vilket perspektiv som väljs som utgångspunkt. Att elever undervisas utanför den ordinarie verksamheten kan ur visst perspektiv anses likvärdigt medan det ur nästa perspektiv tycks peka på motsatsen. De teorier och styrdokument som använts styrker tanken om en inkluderande integrering. Forskning visar att den segregerande integreringen, då elever flyttas från den ordinarie undervisningen, inte bör vara något alternativ.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLikvärdighet - ett specialpedagogiskt dilemma - en litteraturstudie över en skola för allaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record