"Skräp" i skolan En undersökning om användningen av skräp som material i slöjd- och bildämnet
Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att undersöka skräp som ett möjligt material och för kreativt
skapande bildämnet i slöjdämnet. Metoder för arbetet har varit: litteraturstudier,
enkätundersökning och undersökning av fältet.
Resultatet av vår undersökning har visat att skräp som material används i skolan både i slöjd
och bildämnet, men materialet används på olika sätt i de olika ämnena. Inom bildämnet
används skräp såsom förpackningar och vardagssopor mest, medan man i slöjdämnet
använder sig mer av återanvändning av möbler eller kläder. Gemensamt för de flesta lärarna i
vår undersökning är att de använder sig av skräp på grund av miljöaspekten. Övervägande
största delen av lärarna är positivt inställda till användandet av skräp. Vi kan också se att
eleverna visar en stor entusiasm när de arbetar med skräp och att de har lätt för att komma på
vad de skall göra med skräpet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Aronsson, Stina
Andreasson, Anna
Nyckelord
skräp
slöjd
bild
konst
miljö
kreativt skapand
Språk
sv