• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn fotograferar - en barnobservationsmetod; En studie som kopplar metod till teori och ger tips till att få insikt i barns tankar

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte var att utröna hur barnens eget fotograferande som barnobservationsmetod kan stötta personalen i deras förståelse av hur barnen tänker. Fotona som barnen tar används främst som konversationsunderlag för insikt i barnens tankar samt för att utveckla verksamheten och miljön. Vårt arbete syftar till att ge insikter i arbetsmetoden och en såväl teoretisk grund som en fungerande metod. Metod Vi har genomfört tre deltagande observationer på en förskola som arbetar aktivt med barnobservationsmetoden. De tre observationerna återges i referat som analyseras och tolkats med hjälp av litteratur, artiklar och Internet. De teoretiska ansatserna i arbetet är fenomenografiska och utvecklingspedagogiska. Utöver dessa två teoribildningar har vi tagit del av Reggio Emilias filosofi och även sett till bildanalysens roll för metoden. Resultat Vi kan se att en samspelande atmosfär är viktig för att nå fram till barnen och kunna ta del av deras verklighet. Synen på barn som kompetenta och barnet som subjekt har betydelse för relevant förståelsen av barns tankar. Pedagogens roll som lyssnare och bejakare av barns tankar avspeglar sig i hur barn talar med den vuxne. Det krävs en medvetenhet hos pedagogen om att barns tankar grundar sig på tidigare erfarenheter och delaktighet som pedagog att man är lika öppen och nyfiken på barnens tankar som barn kan ses vara på sin omvärld. ii
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7307
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-6030-07.pdf (331.8Kb)
Datum
2007
Författare
Wingerstad, Erika
Jacobsson, Susanne
Nyckelord
Barnobservationsmetod
fotograferande
barnsyn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV