• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns tankar om brassinstrument i förhållande till andra instrument

Abstract
I den rådande debatten om det minskade intresset för att spela orkesterinstrument på kulturskolan vill vi undersöka olika anledningar till varför det blivit så här. Som blivande brasspedagoger så har vi lagt fokus på brassinstrumenten i förhållande till andra instrument. Vi har ställt oss frågorna: · Beror det avtagande intresset för att spela brassinstrument på okunskap? · Vad är barnens attityd till brassinstrument i förhållande till andra instrument? · Är det någon skillnad på barnens attityder till och kännedom om brassinstrumenten på en skola med klassorkester jämfört med en skola utan klassorkester? · Är det någon skillnad mellan killars och tjejers attityder till och kunskaper om brassinstrumenten? Vi har gjort en enkätundersökning som vi kompletterat med en gruppintervju i två klasser i skolår tre. Skolorna ligger i olika stadsdelar i Göteborg och på en av skolorna finns det klassorkesterverksamhet. Vi har bland annat jämfört våra resultat med SMoK:s (Sveriges musik och kulturskoleråd) undersökning Musikalisk mångfald (00) som bl.a. har undersökt inställningen till musikundervisningen hos musikskoleelever och elever på estetiska program. Vår undersökning pekar mot att: · Det låga intresset för att spela brassinstrument delvis skulle kunna bero på okunskap. · Intresset för brassinstrumenten är väldigt lågt i jämförelse med gitarr och trummor. · Klassorkesterverksamheten ökar kännedomen om de olika instrumenten men verkar också stärka fördomarna om vilka instrument som är häftiga och töntiga. · Vi ser inga anmärkningsvärda skillnader i killars och tjejers attityder till och kunskaper om olika instrument.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7308
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-6112-01.pdf (1.198Mb)
Date
2007
Author
Krantz, Karin
Johnsson, Henrik
Keywords
musik; brassinstrument; instrumentval; klassorkest
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV