• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns tankar om brassinstrument i förhållande till andra instrument

Sammanfattning
I den rådande debatten om det minskade intresset för att spela orkesterinstrument på kulturskolan vill vi undersöka olika anledningar till varför det blivit så här. Som blivande brasspedagoger så har vi lagt fokus på brassinstrumenten i förhållande till andra instrument. Vi har ställt oss frågorna: · Beror det avtagande intresset för att spela brassinstrument på okunskap? · Vad är barnens attityd till brassinstrument i förhållande till andra instrument? · Är det någon skillnad på barnens attityder till och kännedom om brassinstrumenten på en skola med klassorkester jämfört med en skola utan klassorkester? · Är det någon skillnad mellan killars och tjejers attityder till och kunskaper om brassinstrumenten? Vi har gjort en enkätundersökning som vi kompletterat med en gruppintervju i två klasser i skolår tre. Skolorna ligger i olika stadsdelar i Göteborg och på en av skolorna finns det klassorkesterverksamhet. Vi har bland annat jämfört våra resultat med SMoK:s (Sveriges musik och kulturskoleråd) undersökning Musikalisk mångfald (00) som bl.a. har undersökt inställningen till musikundervisningen hos musikskoleelever och elever på estetiska program. Vår undersökning pekar mot att: · Det låga intresset för att spela brassinstrument delvis skulle kunna bero på okunskap. · Intresset för brassinstrumenten är väldigt lågt i jämförelse med gitarr och trummor. · Klassorkesterverksamheten ökar kännedomen om de olika instrumenten men verkar också stärka fördomarna om vilka instrument som är häftiga och töntiga. · Vi ser inga anmärkningsvärda skillnader i killars och tjejers attityder till och kunskaper om olika instrument.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7308
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-6112-01.pdf (1.198Mb)
Datum
2007
Författare
Krantz, Karin
Johnsson, Henrik
Nyckelord
musik; brassinstrument; instrumentval; klassorkest
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV