Sjuksköterskans chef- och ledarskap utifrån vårdvetenskap, pedagogik och genusperspektiv
Nurses' manegerial role and leadership
Sammanfattning
Introduktion
Kunskapsläget om sjuksköterskan som chef och ledare beskriver att trygghet, mod och
kommunikation framstår som centrala begrepp. Könsroller och strävan efter att skapa en
gemensam värdegrund är också faktorer som är av betydelse för ledarskapet.
Syfte
Studien undersöker hur ledarskapsteorier som har sitt ursprung i vårdvetenskap respektive
pedagogik påverkar sjuksköterskans chef- och ledarskap. Studien har även ett
genusperspektiv.
Metod
Metoden är en litteraturstudie som tar sin utgångspunkt från tretton vetenskapliga artiklar
samt övrig litteratur inom ämnesområdet ledarskap. Ansatsen är deduktiv för att ge författarna
möjlighet att dra egna slutsatser av den information som materialet ger.
Resultat
Resultatet pekar på att kommunikation är ett centralt begrepp i ledarskapet och att skapa en
gemensam värdegrund är en av chef och ledarens utmaningar. Resultatet pekar även på att
kvinnliga chefer utövar ett effektivare ledarskap i kvinnliga miljöer och manliga chefer i
manliga miljöer.
Diskussion
Studien visar att en gemensam värdegrund och en god kommunikation förädlar
sjuksköterskans ledarskap. Upplevelsen av trygghet ökar och det leder till att ledaren får
modet att gå utanför givna ramar. Kvinnors respektive mäns effektivitet i ledarskapet ger
frågan om hur vårdens ledarskap bör utformas.
Universitet
Göteborg University
Institution
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Övrig beskrivning
sjuksköterska (Moberg)
sjuksköterska (Höglund Karlsson)
Samlingar
Datum
2006-10-27Författare
Moberg, Ronny
Höglund Karlsson, Ingrid
Nyckelord
Ledarskap
Trygghet
Kommunikation
Mod
Värdegrund
Genus
Publikationstyp
other
Språk
swe