• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Lite freakish har hon varit.” En studie om didaktisk potential i värdegrundsarbetet utifrån ungdomsromanen Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo.

”She has been a little bit freakish.” A study of didactic potential in the work on common principles on the youth novel Inuti huvudet är jag kul by Lisa Bjärbo.

Sammanfattning
Syftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning det skönlitterära verket Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo (2019) besitter didaktisk potential vid arbete med värdegrundsfrågor på gymnasial nivå. Detta kommer genomföras med en tematisk närläsning av didaktisk karaktär och de fem temana för läsningen är människans okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor. Dessa teman är hämtade från skolans grundläggande värden. Studiens resultat visar att ungdomsromanen öppnar upp för en didaktisk potential som kan synliggöras genom samtal och diskussion om de fem temana som närläsningen utgått ifrån. Närvaron av dessa teman är olika stor, men möjlighet för att tolka in minst en händelse under varje tema finns. Det går inte att utesluta möjligheten att alla temana återfanns vid läsning av ungdomsromanen eftersom människan tenderar att finna det hen söker. Trots denna risk visar resultatet att Inuti huvudet är jag kul har en didaktisk potential vid arbete med skolans värdegrund. Genomgående för studien är dock att verket inte uppnår denna didaktiska potential av sig själv, utan det är först när elever och lärare gör något av det lästa som detta kan nås.
Utgivare
göteborgs universitet
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73272
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
Fil(er)
Arkivversion Rebecka Vårhall.pdf (631.0Kb)
Datum
2022
Författare
Vårhall, Rebecka
Nyckelord
didaktisk potential
värdegrundsarbete
gymnasieskola
litteraturundervisning
skönlitteratur
närläsning
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV