dc.description.abstract | Syftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning det skönlitterära verket Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo (2019) besitter didaktisk potential vid arbete med värdegrundsfrågor på gymnasial nivå. Detta kommer genomföras med en tematisk närläsning av didaktisk karaktär och de fem temana för läsningen är människans okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor. Dessa teman är hämtade från skolans grundläggande värden.
Studiens resultat visar att ungdomsromanen öppnar upp för en didaktisk potential som kan synliggöras genom samtal och diskussion om de fem temana som närläsningen utgått ifrån. Närvaron av dessa teman är olika stor, men möjlighet för att tolka in minst en händelse under varje tema finns. Det går inte att utesluta möjligheten att alla temana återfanns vid läsning av ungdomsromanen eftersom människan tenderar att finna det hen söker. Trots denna risk visar resultatet att Inuti huvudet är jag kul har en didaktisk potential vid arbete med skolans värdegrund.
Genomgående för studien är dock att verket inte uppnår denna didaktiska potential av sig själv, utan det är först när elever och lärare gör något av det lästa som detta kan nås. | en_US |