• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Artificiell Intelligens och Beslutsfattande inom Organisationer

Abstract
Syftet med uppsatsen är att bidra till förståelsen om hur beslutsfattande inom organisationer påverkas av Artificiell Intelligens. Bakgrunden till valet av forskningsfrågan “Hur påverkar Artificiell Intelligens beslutsprocessen i en organisation?” grundar sig i den ständiga digitala utvecklingen i samhället där kapaciteten att ta till sig och behärska ny teknik kommer ha betydelse för organisationer som vill fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden, och också influera sättet de fattar och når beslut. För att undersöka detta har en deduktiv ansats använts för att sätta upp en teoretisk referensram kring beslutsprocessen, AI och attityden till AI. För att undersöka om empirin överensstämmer med teorierna har en kvalitativ flerfallsstudie genomförts med semistrukturerade intervjuer av ett antal intervjupersoner, som arbetar med AI på organisationer där tekniken implementerats. Genom intervjusvaren formades ett antal teman som kunde tillämpas på de teorier som valts. Dessa var: 1) Beslutsprocessen, 2) AI:s roll inom beslutsfattning, 3) AI och människan i interaktion, och 4) Attityd mot AI. Utifrån dessa teman har sedan en analys mellan teori och empiri genomförts för att se om det fanns ett samband. Slutligen konstateras att beslutsprocessen påverkas till en viss del och att det beror på hur stor utsträckning man använder sig av AI inom organisationen. Ju mer AI, desto mer påverkas beslutsprocessen. Detta förstärks ytterligare av tre faktorer som påverkar mängden utrymme som AI kan ges i beslutsprocessen.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73349
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
21-22.pdf (981.0Kb)
Date
2022-08-16
Author
Lützow-Holm, Fritjof
Johansson, Paula
Series/Report no.
Management och organisation 22:21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV