Show simple item record

dc.contributor.authorLützow-Holm, Fritjof
dc.contributor.authorJohansson, Paula
dc.date.accessioned2022-08-16T11:21:20Z
dc.date.available2022-08-16T11:21:20Z
dc.date.issued2022-08-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73349
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att bidra till förståelsen om hur beslutsfattande inom organisationer påverkas av Artificiell Intelligens. Bakgrunden till valet av forskningsfrågan “Hur påverkar Artificiell Intelligens beslutsprocessen i en organisation?” grundar sig i den ständiga digitala utvecklingen i samhället där kapaciteten att ta till sig och behärska ny teknik kommer ha betydelse för organisationer som vill fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden, och också influera sättet de fattar och når beslut. För att undersöka detta har en deduktiv ansats använts för att sätta upp en teoretisk referensram kring beslutsprocessen, AI och attityden till AI. För att undersöka om empirin överensstämmer med teorierna har en kvalitativ flerfallsstudie genomförts med semistrukturerade intervjuer av ett antal intervjupersoner, som arbetar med AI på organisationer där tekniken implementerats. Genom intervjusvaren formades ett antal teman som kunde tillämpas på de teorier som valts. Dessa var: 1) Beslutsprocessen, 2) AI:s roll inom beslutsfattning, 3) AI och människan i interaktion, och 4) Attityd mot AI. Utifrån dessa teman har sedan en analys mellan teori och empiri genomförts för att se om det fanns ett samband. Slutligen konstateras att beslutsprocessen påverkas till en viss del och att det beror på hur stor utsträckning man använder sig av AI inom organisationen. Ju mer AI, desto mer påverkas beslutsprocessen. Detta förstärks ytterligare av tre faktorer som påverkar mängden utrymme som AI kan ges i beslutsprocessen.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisation 22:21en_US
dc.titleArtificiell Intelligens och Beslutsfattande inom Organisationeren_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record