Show simple item record

dc.contributor.authorGillberg, Nanna
dc.contributor.authorEk Österberg, Emma
dc.contributor.authorZapata, Patrik
dc.date.accessioned2022-08-19T15:45:46Z
dc.date.available2022-08-19T15:45:46Z
dc.date.issued2022-08
dc.identifier.issn1401-7199
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73418
dc.descriptionStudie är en rapport av Nanna Gillberg, Emma Ek Österberg och Patrik Zapata på uppdrag av Länsstyrelsen i Västra Götaland. De tre forskarna är också verksamma inom forskningsprojektet "Förändrade roller, framväxande nätverk: kommuner som upphandlare, arbetsgivare och entreprenör i arbetsmarknadsintegration", finansierat av Vetenskapsrådet.en_US
dc.description.abstractI den här rapporten undersöks utbildningspliktens praktik i Västra Götaland – hur utbildningsplikten fungerar och har fungerat sedan införandet 2018. Utmaningar och framgångsfaktorer lyfts fram och förbättringsförslag presenteras. Utbildningsplikten gäller för deltagare i etableringsprogrammet med kort utbildningsbakgrund där Arbetsförmedlingen bedömer att matchning mot arbete inte är möjlig under tiden i programmet. Målet är att deltagarna ska närma sig arbetsmarknaden genom grundläggande utbildning. Utbildningen ska erbjudas inom den kommunala vuxenutbildningen, som därmed får ett ökat ansvar att tillhandahålla insatser anpassade till målgruppen. Rapportförfattarna understryker betydelsen av helhetssyn, samordning och flexibilitet i samverkan mellan aktörer involverade i utbildningsplikten för att effektivt kunna erbjuda målgruppen ett individanpassat innehåll av hög kvalitet. Följande områden lyfts fram som särskilt viktiga i det fortsatta utvecklingsarbetet med utbildningsplikten lokalt: tydlig ansvarsfördelning och mandat att ta helhetsansvar för deltagarnas planering och progression; realistiska mål som fokuserar på utbildningsmottaglighet och långsiktighet; konkretisering av hur samverkan ska gå till och vad den ska syfta till; strukturer som främjar effektiv samverkan och möjliggör flexibilitet i relation till såväl målgruppens heterogenitet som kommuners olika förutsättningar.en_US
dc.format.extent69 sidoren_US
dc.language.isosween_US
dc.publisherSchool of Public Administration/Förvaltningshögskolanen_US
dc.relation.ispartofseries164en_US
dc.subjectutbildning, utbildningsplikt, integration, nyanlända, Västra Götaland, offentlig förvaltningen_US
dc.titleUtbildningspliktens praktik – Västra Götalanden_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepreporten_US
dc.contributor.organizationUniversity of Gothenburgen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record