• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbildningspliktens praktik – Västra Götaland

Abstract
I den här rapporten undersöks utbildningspliktens praktik i Västra Götaland – hur utbildningsplikten fungerar och har fungerat sedan införandet 2018. Utmaningar och framgångsfaktorer lyfts fram och förbättringsförslag presenteras. Utbildningsplikten gäller för deltagare i etableringsprogrammet med kort utbildningsbakgrund där Arbetsförmedlingen bedömer att matchning mot arbete inte är möjlig under tiden i programmet. Målet är att deltagarna ska närma sig arbetsmarknaden genom grundläggande utbildning. Utbildningen ska erbjudas inom den kommunala vuxenutbildningen, som därmed får ett ökat ansvar att tillhandahålla insatser anpassade till målgruppen. Rapportförfattarna understryker betydelsen av helhetssyn, samordning och flexibilitet i samverkan mellan aktörer involverade i utbildningsplikten för att effektivt kunna erbjuda målgruppen ett individanpassat innehåll av hög kvalitet. Följande områden lyfts fram som särskilt viktiga i det fortsatta utvecklingsarbetet med utbildningsplikten lokalt: tydlig ansvarsfördelning och mandat att ta helhetsansvar för deltagarnas planering och progression; realistiska mål som fokuserar på utbildningsmottaglighet och långsiktighet; konkretisering av hur samverkan ska gå till och vad den ska syfta till; strukturer som främjar effektiv samverkan och möjliggör flexibilitet i relation till såväl målgruppens heterogenitet som kommuners olika förutsättningar.
Publisher
School of Public Administration/Förvaltningshögskolan
Other description
Studie är en rapport av Nanna Gillberg, Emma Ek Österberg och Patrik Zapata på uppdrag av Länsstyrelsen i Västra Götaland. De tre forskarna är också verksamma inom forskningsprojektet "Förändrade roller, framväxande nätverk: kommuner som upphandlare, arbetsgivare och entreprenör i arbetsmarknadsintegration", finansierat av Vetenskapsrådet.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73418
Collections
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
View/Open
full text (1.876Mb)
Date
2022-08
Author
Gillberg, Nanna
Ek Österberg, Emma
Zapata, Patrik
Keywords
utbildning, utbildningsplikt, integration, nyanlända, Västra Götaland, offentlig förvaltning
Publication type
report
ISSN
1401-7199
Series/Report no.
164
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV