Show simple item record

dc.contributor.authorLjungqvist, Pontus
dc.contributor.authorHammarsten, Jacob
dc.date.accessioned2022-08-23T11:59:14Z
dc.date.available2022-08-23T11:59:14Z
dc.date.issued2022-08-23
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73428
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: Samåkning via digitala plattformar är ett transportalternativ som har fått relativt lite spridning i Sverige jämfört med många andra länder, trots de fördelar rörande samtliga hållbarhetsaspekter som förekommer vid samåkning. Samtidigt är samåkning via digitala plattformar den form av samåkning som har störst potential att växa. Därutöver är det är av vikt att förstå vad som motiverar människor till att samåka för att kunna utforma attraktiva samåkningsplattformar vilket i sin tur ökar samåkningen. Vidare existerar en kunskapslucka rörande samåkning i Sverige och hur viktiga olika faktorer är för att svenska individer ska samåka vilket gör det till ett intressant forskningsområde. Syfte: Att undersöka svenska unga vuxnas syn på utvalda faktorer kopplat till samåkning via digitala plattformar samt identifiera vilka samband som existerar mellan deras syn på faktorerna och könsidentitet samt ålder. Metod: En enkätundersökning besvarad av 224 svenska unga vuxna mellan åldrarna 18-30 har tolkats och diskuterats. Det empiriska materialet analyserades utifrån en teoretisk referensram som förklarar studiens använda interna och externa faktorer, barriärer till samåkning, historiska drivkrafter till samåkning och regressionsanalyser. Analys, diskussion och slutsats: 8 faktorer identifierades som särskilt viktiga för att svenska unga vuxna ska samåka via en digitala plattform. De två i huvudsak viktigaste faktorerna fastställdes som tillit och fysisk säkerhet. Därutöver observerades 4 statistiskt signifikanta samband mellan olika faktorer och könsidentitet och 4 statistiskt signifikanta samband mellan olika faktorer och ålder. Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie rörande i vilken utsträckning olika marknadsföringsaktiviteter kan motivera individer till att samåka kan anses vara viktig för att försöka åstadkomma en beteendeförändring. Därutöver kan en studie rörande intentioner till samåkning via digitala plattformar i ett urval av Sveriges städer förse forskningen med värdefull information för att undersöka nationella skillnader.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesLogistik 21/22:22en_US
dc.subjectSamåkning, digitala samåkningsplattformar, interna faktorer, externa faktorer, regressionsanalys, enkätundersökning.en_US
dc.titleSamåkning via digitala plattformar En studie som undersöker vilka faktorer som påverkar svenska unga vuxnas intention till samåkning via digitala plattformaren_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record