Samåkning via digitala plattformar En studie som undersöker vilka faktorer som påverkar svenska unga vuxnas intention till samåkning via digitala plattformar
Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Samåkning via digitala plattformar är ett
transportalternativ som har fått relativt lite spridning i Sverige jämfört med många andra
länder, trots de fördelar rörande samtliga hållbarhetsaspekter som förekommer vid
samåkning. Samtidigt är samåkning via digitala plattformar den form av samåkning som har
störst potential att växa. Därutöver är det är av vikt att förstå vad som motiverar människor
till att samåka för att kunna utforma attraktiva samåkningsplattformar vilket i sin tur ökar
samåkningen. Vidare existerar en kunskapslucka rörande samåkning i Sverige och hur viktiga
olika faktorer är för att svenska individer ska samåka vilket gör det till ett intressant
forskningsområde.
Syfte: Att undersöka svenska unga vuxnas syn på utvalda faktorer kopplat till samåkning via
digitala plattformar samt identifiera vilka samband som existerar mellan deras syn på
faktorerna och könsidentitet samt ålder.
Metod: En enkätundersökning besvarad av 224 svenska unga vuxna mellan åldrarna 18-30
har tolkats och diskuterats. Det empiriska materialet analyserades utifrån en teoretisk
referensram som förklarar studiens använda interna och externa faktorer, barriärer till
samåkning, historiska drivkrafter till samåkning och regressionsanalyser.
Analys, diskussion och slutsats: 8 faktorer identifierades som särskilt viktiga för att svenska
unga vuxna ska samåka via en digitala plattform. De två i huvudsak viktigaste faktorerna
fastställdes som tillit och fysisk säkerhet. Därutöver observerades 4 statistiskt signifikanta
samband mellan olika faktorer och könsidentitet och 4 statistiskt signifikanta samband mellan
olika faktorer och ålder.
Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie rörande i vilken utsträckning olika
marknadsföringsaktiviteter kan motivera individer till att samåka kan anses vara viktig för att
försöka åstadkomma en beteendeförändring. Därutöver kan en studie rörande intentioner till
samåkning via digitala plattformar i ett urval av Sveriges städer förse forskningen med
värdefull information för att undersöka nationella skillnader.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2022-08-23Author
Ljungqvist, Pontus
Hammarsten, Jacob
Keywords
Samåkning, digitala samåkningsplattformar, interna faktorer, externa faktorer, regressionsanalys, enkätundersökning.
Series/Report no.
Logistik 21/22:22
Language
swe