• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Socialantropologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Socialantropologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motorcyklisters syn på nya digitala trafiksäkerhetstjänster

Abstract
I denna applicerade studie har nya tjänster för en mobil-app för svenska hobby-motorcyklister undersökts. Appens nya funktioner är tänkta att ge motorcyklisterna återkoppling på körbeteende och trafiksäkerhet. För en djupare förståelse har under tiden undersökningen pågått föreställningar kring meningsskapande värden kopplade till deras intresse undersökts. Tre olika metoder för datainsamlingen har använts; intervjuer, användartest och fokus-intervju vilka alla har gett liknande resultat. Datainsamlandet har legat till grund för en iterativ process ihop med utvecklarna av mobiltjänsten och antropologens resultat har därmed bidragit till designen av appen. Den reflexiva dialog som under studien fördes mellan designers, antropologen och användarna synliggjorde nya möjligheter och gjorde att ogrundade och felaktiga antagande kunde undvikas. Motorcyklisterna upplever att deras hobby ger dem positiva effekter som avkoppling från och en möjlighet att fokusera på annat än det man vanligtvis möter i det vardagliga samhället i form av monotoni och produktivitetskrav. Precis som i alla sociala kontexter där man utför aktiviteter som man anser önskvärda eller som nödvändiga definierar förarna risken av att åka motorcykel som hanterbar och inte som att man utsätter sig för slumpmässiga eller okontrollerbara risker. Man ser inte denna hantering som något nödvändigt ont för att hålla olyckan borta, utan själva tränandet av sin förmåga till en högre kompetens som motorcykelförare ses som meningsfullt i sig. I denna fortbildningsprocess kan digitala appar medverka genom att ge feedback om körbeteende som då leder till en validering av den egna förmågan. Som dedikderade hobby-motorcyklister ser de motorcykelåkandet som lustfyllt men vill samtidigt utveckla sin körskicklighet. Här krävs en känslighet i utformandet av feedbacken från appen för att den skall uppskattas. Kommunikationssättet för återkopplingen av körningen är betydelsefull då råden kan förkastas om de inte förstås eller inte upplevs stämma med den egna upplevelsen. Med det antal av informanter som studien är baserad på kan resultatet knappast betraktas som statistiskt signifikant, vilket heller varit målet, utan syftet har varit att nå en djupare förståelse för motorcyklisternas värderingar och behov för att kunna utveckla användbara app funktioner som blir uppskattade. För de MC-förare som deltagit i studien kan man säga att de tre fenomenen att köra säkert, träna sig på att bli en skickligare förare och att ha kul med sin hobby är förenliga.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73456
Collections
  • Kandidatuppsatser / Socialantropologi
View/Open
ekdahlkarlolof_47759_6129630_Examensarbete_Kalle Ekdahl_version 9.0.pdf (654.0Kb)
Date
2022-08-24
Author
Ekdahl, Karl-Olof
Keywords
Motorcyklar
Mobilappar
Design antropologi
Riskkommunikation
Identitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV