Show simple item record

dc.contributor.authorEkdahl, Karl-Olof
dc.date.accessioned2022-08-24T11:28:03Z
dc.date.available2022-08-24T11:28:03Z
dc.date.issued2022-08-24
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73456
dc.description.abstractI denna applicerade studie har nya tjänster för en mobil-app för svenska hobby-motorcyklister undersökts. Appens nya funktioner är tänkta att ge motorcyklisterna återkoppling på körbeteende och trafiksäkerhet. För en djupare förståelse har under tiden undersökningen pågått föreställningar kring meningsskapande värden kopplade till deras intresse undersökts. Tre olika metoder för datainsamlingen har använts; intervjuer, användartest och fokus-intervju vilka alla har gett liknande resultat. Datainsamlandet har legat till grund för en iterativ process ihop med utvecklarna av mobiltjänsten och antropologens resultat har därmed bidragit till designen av appen. Den reflexiva dialog som under studien fördes mellan designers, antropologen och användarna synliggjorde nya möjligheter och gjorde att ogrundade och felaktiga antagande kunde undvikas. Motorcyklisterna upplever att deras hobby ger dem positiva effekter som avkoppling från och en möjlighet att fokusera på annat än det man vanligtvis möter i det vardagliga samhället i form av monotoni och produktivitetskrav. Precis som i alla sociala kontexter där man utför aktiviteter som man anser önskvärda eller som nödvändiga definierar förarna risken av att åka motorcykel som hanterbar och inte som att man utsätter sig för slumpmässiga eller okontrollerbara risker. Man ser inte denna hantering som något nödvändigt ont för att hålla olyckan borta, utan själva tränandet av sin förmåga till en högre kompetens som motorcykelförare ses som meningsfullt i sig. I denna fortbildningsprocess kan digitala appar medverka genom att ge feedback om körbeteende som då leder till en validering av den egna förmågan. Som dedikderade hobby-motorcyklister ser de motorcykelåkandet som lustfyllt men vill samtidigt utveckla sin körskicklighet. Här krävs en känslighet i utformandet av feedbacken från appen för att den skall uppskattas. Kommunikationssättet för återkopplingen av körningen är betydelsefull då råden kan förkastas om de inte förstås eller inte upplevs stämma med den egna upplevelsen. Med det antal av informanter som studien är baserad på kan resultatet knappast betraktas som statistiskt signifikant, vilket heller varit målet, utan syftet har varit att nå en djupare förståelse för motorcyklisternas värderingar och behov för att kunna utveckla användbara app funktioner som blir uppskattade. För de MC-förare som deltagit i studien kan man säga att de tre fenomenen att köra säkert, träna sig på att bli en skickligare förare och att ha kul med sin hobby är förenliga.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectMotorcyklaren_US
dc.subjectMobilapparen_US
dc.subjectDesign antropologien_US
dc.subjectRiskkommunikationen_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.titleMotorcyklisters syn på nya digitala trafiksäkerhetstjänsteren_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Global Studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för globala studierswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record