dc.contributor.author | Ekdahl, Karl-Olof | |
dc.date.accessioned | 2022-08-24T11:28:03Z | |
dc.date.available | 2022-08-24T11:28:03Z | |
dc.date.issued | 2022-08-24 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73456 | |
dc.description.abstract | I denna applicerade studie har nya tjänster för en mobil-app för svenska hobby-motorcyklister
undersökts. Appens nya funktioner är tänkta att ge motorcyklisterna återkoppling på
körbeteende och trafiksäkerhet. För en djupare förståelse har under tiden undersökningen
pågått föreställningar kring meningsskapande värden kopplade till deras intresse undersökts.
Tre olika metoder för datainsamlingen har använts; intervjuer, användartest och fokus-intervju
vilka alla har gett liknande resultat. Datainsamlandet har legat till grund för en iterativ process
ihop med utvecklarna av mobiltjänsten och antropologens resultat har därmed bidragit till
designen av appen. Den reflexiva dialog som under studien fördes mellan designers,
antropologen och användarna synliggjorde nya möjligheter och gjorde att ogrundade och
felaktiga antagande kunde undvikas.
Motorcyklisterna upplever att deras hobby ger dem positiva effekter som avkoppling från och
en möjlighet att fokusera på annat än det man vanligtvis möter i det vardagliga samhället i
form av monotoni och produktivitetskrav.
Precis som i alla sociala kontexter där man utför aktiviteter som man anser önskvärda eller
som nödvändiga definierar förarna risken av att åka motorcykel som hanterbar och inte som
att man utsätter sig för slumpmässiga eller okontrollerbara risker. Man ser inte denna
hantering som något nödvändigt ont för att hålla olyckan borta, utan själva tränandet av sin
förmåga till en högre kompetens som motorcykelförare ses som meningsfullt i sig. I denna
fortbildningsprocess kan digitala appar medverka genom att ge feedback om körbeteende som
då leder till en validering av den egna förmågan.
Som dedikderade hobby-motorcyklister ser de motorcykelåkandet som lustfyllt men vill
samtidigt utveckla sin körskicklighet. Här krävs en känslighet i utformandet av feedbacken
från appen för att den skall uppskattas. Kommunikationssättet för återkopplingen av
körningen är betydelsefull då råden kan förkastas om de inte förstås eller inte upplevs stämma
med den egna upplevelsen.
Med det antal av informanter som studien är baserad på kan resultatet knappast betraktas som
statistiskt signifikant, vilket heller varit målet, utan syftet har varit att nå en djupare förståelse
för motorcyklisternas värderingar och behov för att kunna utveckla användbara app funktioner som blir uppskattade.
För de MC-förare som deltagit i studien kan man säga att de tre fenomenen att köra säkert,
träna sig på att bli en skickligare förare och att ha kul med sin hobby är förenliga. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Motorcyklar | en_US |
dc.subject | Mobilappar | en_US |
dc.subject | Design antropologi | en_US |
dc.subject | Riskkommunikation | en_US |
dc.subject | Identitet | en_US |
dc.title | Motorcyklisters syn på nya digitala trafiksäkerhetstjänster | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Global Studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier | swe |
dc.type.degree | Student essay | |