• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DEN (S)ORTENS TJEJER En systematisk forskningsöversikt om tjejer som växer upp i socialt utsatta områden

Sammanfattning
Socialt utsatta områden har under de senaste åren getts ett allt större medialt fokus där framförallt unga killars agerande porträtteras som en bakomliggande anledning till områdenas misär. Forskning visar att media ofta skildrar unga i utsatta områden i form av den våldsbejakande unga killen och den unga tjejen som det passiva offret. Samtidigt som unga killar i socialt utsatta områden ges stort fokus hörs röster som argumenterar för vikten av att lyfta fram tjejers berättelser om deras liv i dessa områden. Till följd av denna bakgrund är syftet med denna systematiska forskningsöversikt att sammanställa och analysera nordisk forskning om tjejer som växer upp i socialt utsatta områden. Studien ämnar att belysa tjejers egna uppfattningar om sin tillvaro så väl som hur deras tillvaro uppfattas av professionella samt vårdnadshavare. De frågeställningar som formats för att besvara studien syfte är: Hur talar tjejer om sina uppväxter i socialt utsatta områden? Vilka hinder och möjligheter bidrar en uppväxt i socialt utsatta områden med enligt tjejer? Hur talar professionella samt vårdnadshavare om tjejer som växer upp i socialt utsatta områden? Då studien är en systematisk forskningsöversikt har dessa frågeställningar besvarats genom att metodiskt och strukturerat eftersöka tidigare forskning i databaserna Scopus, ERIC, Education Collection samt IBSS. De artiklar som sökningarna genererade har bearbetats i två relevansgranskningar och en kvalitetsgranskning som slutligen mynnade ut i de 11 artiklar som analyserats i studien. Resultatet som framkommit i studien visar att professionella, vårdnadshavare och tjejer beskriver tjejernas tillvaro i socialt utsatta områden på olika sätt. Dessa olika synsätt har skrivits fram i fyra olika kategorier; Passiva tjejer, Tjejer som aktörer, Hinder och risker i socialt utsatta områden samt Möjligheter i socialt utsatta områden. Resultatet visar att vuxna tenderar att se tjejer som passiva medan tjejer själva betonar sitt aktörskap. Både tjejer och vuxna upplever hinder och risker till följd av en uppväxt i socialt utsatta områden men tjejerna lyfter också fram de möjligheter som synliggörs till följd av deras uppväxt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73472
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPKL)
Fil(er)
Magisteruppsats (463.9Kb)
Datum
2022-08-29
Författare
Techel Savin, Jonna
Nyckelord
Forskningsöversikt, tjejer, socialt utsatta områden, förort
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV