dc.contributor.author | Tsukanaka, Maiko | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T07:40:14Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T07:40:14Z | |
dc.date.issued | 2022-08-30 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73480 | |
dc.description.abstract | Svenska som andraspråk är det enda behovsprövade ämnet i den svenska grundskolan i dag.
Skolförordningens bestämmelser (SFS 2011:185, 5 kap. 14 §) definierar vilka elever som har
rätt till undervisning i svenska som andraspråk, och skolorna är skyldiga att undersöka
behovet hos dessa elever. För detta krävs en behovsbedömning med ett rektorsbeslut. Denna
uppsats behandlar fenomenet behovsbedömning av ämnet svenska som andraspråk, med
syftet att beskriva hur den genomförs i skolpraktiken, hur de gällande kriterierna enligt
styrdokumenten fungerar, samt vilka kriterier och faktorer som påverkar bedömning och
rektorsbeslut. Studiens material är insamlat genom en kvalitativ enkätundersökning och två
kvalitativa intervjuer. Materialet kategoriserades och analyserades utifrån en ramfaktormodell
av Gustafsson (1999). Av resultatet framkommer det att en fungerande behovsbedömning
finns hos majoriteten av respondenterna, även om det finns vissa svårigheter att tillämpa
endast styrdokumentens kriterier på allt heterogena elevgrupper. Generellt tas det hänsyn till
elevers individuella förutsättningar och det mest avgörande för bedömningen är resultatet av
språkkartläggningen. Studiens resultat visar även att skolornas resurser påverkar
behovsbedömning och framförallt undervisning, som gör att elever som fått beslut om att läsa
svenska som andraspråk undervisas av en svensklärare i samma grupp med elever som läser
svenska. Det mest framträdande i resultatet är lärarnas utgångspunkt vid behovsbedömningen,
som har fokus på vad som mest gynnar den enskilda eleven. Inställningen inrymmer både
omsorg om elever och ett långsiktigt perspektiv på andraspråksutvecklingen. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | svenska som andraspråk, behovsbedömning, grundskolan, flerspråkiga elever, ramfaktor | en_US |
dc.title | Det ska gynna eleven – en studie om behovsbedömning av svenska som andraspråk | en_US |
dc.title.alternative | It Should Be Beneficial to the Pupil – a Study of the Needs Assessment for Swedish as a Second Language | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |