• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad handlar sagan om? En läromedelsanalys av ämnesområdet nordiska språk i svenska 2

What is the story about? A textbook study of the nordic languages in swedish course 2

Abstract
Syftet med uppsatsen är att förstå vilken plats nordiska språk har inom ämnet svenska på gymnasiet. Ämnesområdet är nedprioriterat, läroplanens skrivningar är otydliga och lärarna själva tillstår att de har låga kunskaper. För att undersöka nordiska språk inom svenskan har jag valt att göra en läromedelsanalys, där jag analyserat fem utvalda läromedel. De centrala frågeställningarna rör innehåll, framställningssätt och uppgifter i dessa läromedel. Frågorna skapar tillsammans en helhetsförståelse för ämnesområdet nordiska språk. Resultaten visar att läromedelsförfattarna inte ens är eniga om vilka språk som ingår under nordiska språk. Innehållet varierar men uppehåller sig främst vid språkhistoria, språkliga släktskap, uttal och lånord. Dessa är några av de “aspekter av språksituationen” som läroplanen talar om. Den andra delen i analysen behandlar framställningssätt. Här används Niklas Ammerts (2011) typologi som visar hur ett innehåll framställs. Materialet som undersöks har till övervägande del ett konstaterande framställningssätt. De historiska förhållandena gällande bokmål och nynorska utgör exempel där eleven får reda på vad som har hänt, men ingen fördjupad kunskap i hur eller varför det hände. Den tredje, och sista, analysdelen behandlar textrelaterade uppgifter. Analysen rör de frågor, övningar, diskussionsuppgifter och liknande som finns i anslutning till texter på originalspråk, det vill säga danska och norska. Uppsatsen relateras till Karin Lilja Waltås (2016) avhandling och använder hennes modell för kategorisering av uppgifter. Resultaten visar en lika hög andel, ca 50%, av disciplinerande faktauppgifter, en typ av uppgift eleven kan lösa utan förståelse för texten eller tolkning av den. Den kategori som sticker ut i materialet är de återgivningsrelaterade uppgifterna som utgjorde betydligt högre andel i mitt material. Eleverna förväntas i stort sett kunna “leta reda på” fakta i texterna och kunna återge ett handlingsförlopp, därav titeln på uppsatsen: Vad handlar sagan om?
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73481
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
krantzgustav_146564_6117320_Uppsats slutversion Gustav Krantz.pdf (483.7Kb)
Date
2022-08-30
Author
Krantz, Gustav
Keywords
nordiska språk, läromedelsanalys, textanalys, grannspråksdidaktik, framställningstyper, uppgiftskultur
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV